رهبران اروپایی اعلامیه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را تصویب کردند؛ روزی که «شادی ندارد»

0
179

رهبران اروپایی اعلامیه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را تصویب کردند تا یک گام مهم برای روند خروج لندن از این اتحادیه برداشته شود.

۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا یکشنبه چهارم آذر در نشست بروکسل با رای مثبت به این اعلامیه حمایت خود از توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را اعلام کردند.

تصویب اعلامیه ۶۰۰ صفحه‌ای برگزیت توسط رهبران اروپایی شاید گام مهمی در راستای جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا تلقی شود، اما به گفته برخی از رهبران اتحادیه اروپا «بهانه‌ای برای شادی نیست».

جان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی، درباره تصویب اعلامیه خروج بریتانیا گفت: «امروز روزی است که ما از نتیجه تلاش‌های خود راضی هستیم، اما روز غم انگیزی است. روزی که شاهد خروج کشوری مثل بریتانیا از جمع کشورهای اتحادیه اروپا باشیم، روزی نیست که لیوان‌های شامپاین را بالا ببریم و کف بزنیم.»

اعلامیه‌ای که روز شنبه به تصویب رهبران اروپایی رسید، حاصل مذاکرات فشرده و پیچیده یکسال و نیم گذشته بین نمایندگان بریتانیا و اتحادیه اروپا است که با فراز و نشیب‌های بسیاری به ویژه در زمین بریتانیا همراه بود.

شماری از وزیران و مشاوران کابینه ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در مخالفت با توافق نهایی برگزیت استعفا دادند و تعدادی از اعضای حزب محافظه کار، حزب حاکم، خانم می را تهدید کرده‌اند که به این اعلامیه هنگام بررسی در پارلمان بریتانیا رای منفی می‌دهند.

اما ترزا می می گوید این بهترین توافقی است که بریتانیا می‌توانست در راستای خروج از اتحادیه اروپا با رهبران اروپایی داشته باشد.

خانم می در روزنامه‌های صبح یکشنبه بریتانیا به مردم آن کشور ضمانت داده است که توافق مذکور منافع ملی بریتانیا را تامین می کند و شهروندان بریتانیایی را به حمایت از آن فراخوانده است.

رهبران اروپایی نیز بر این باورند که اعلامیه برگزیت بهترین توافقی است که دو طرف می توانستند به آن برسند اما به گفته مارک روته، نخست وزیر هلند این چیزی نیست که بتوان به آن افتخار کرد. او گفت: «خروج بریتانیا به معنی شکست برای همه ما است.»

برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا صرفنظر از اینکه به تصویب پارلمان اروپا نیز برسد یا نه، باید تا مهلت ۲۹ مارس ۲۰۱۹ اجرایی شود.

ترک اتحادیه اروپا بدون تصویب اعلامیه برگزیت در پارلمان، بریتانیا را با چالش‌های سیاسی و اقتصادی عمده‌ای مواجه خواهد کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ شهروندان بریتانیا در پی انتخاب روی کار آمدن ترزا می از حزب محافظه کار، اوایل تیر ۱۳۹۵، ژوئن ۲۰۱۶، در یک همه پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. این همه پرسی و تصمیم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا از سوی قدرت‌های اروپایی با ناخرسندی مواجه شد. نگرانی‌های اقتصادی نیز روی بازارهای سهام لندن تاثیر منفی گذاشت. با این حال، دولت خانم می برنامه خود برای خروج از اتحادیه اروپا را پیش برد.