رمزگشایی از لوح سنگی 3200 ساله

0
228

دانشمندی پس از 139 سال از کشف لوح سنگی 3200 ساله آناتولی موفق به رمزگشایی آن شد. این لوح داستان‌هایی از مردمان دریایی شگفت‌انگیز و شاهزاده جنگجوی تروآ را روایت می‌کند.

نوشته‌ها چگونگی قدرت گرفتن حکومتی به نام «میرا» را نقل می‌کند که با لشکرکشی نظامی یک شاهزاده تروآیی به نام «موکساس» آغاز شده است. این داستان در برهه زمانی اتفاق می‌افتد که مردمان دریایی، کنفدراسیونی از مهاجمان دریانورد، شهرها و تمدن‌ها را در سراسر خاورمیانه از بین می‌بردند. به نظر می‌رسد که حکومت میرا بخشی از این گروه دریانوردی بوده است.

براساس نمادهای مرموز این لوح سنگی، این حکومت در تهاجم‌های مردمان دریا دست داشته است. همچنین این حکومت در پایان دادن عصر برنز در شرق مدیترانه نقش مهمی را ایفا کرده است.

با این حال برخی از متخصصان معتقدند که این کتیبه جعلی است زیرا خود تخته سنگ در قرن نوزدهم میلادی تخریب شده است و امکان دارد لوح سنگی کنونی کپی باشد که توسط متخصصان آن زمان نقاشی شده باشد.

این سنگ‌نوشته که 29 متر ارتفاع دارد به زبان باستانی به نام «لوویان» نوشته شده است که تنها 20 نفر قادر به خواندن آن هستند. در این سیستم نوشتاری آناتولی از هیروگلیف‌های پیچیده برای روایت داستان استفاده شده است.

حالا دکتر فرد وودهویزن با همکاری محققان دیگر موفق شده است که پس از گذشت 139 سال از کشف این کتیبه، زبان پیچیده آن را رمزگشایی کند.

دکتر وودهویزن معتقد است که این کتیبه اصل است زیرا جعل سنگ‌نوشته‌ طولانی و پیچیده‌ای به زبانی که تنها افراد انگشت‌شماری قادر به خواندن آن است، بسیار دشوار است. این نوشته‌ها چگونگی حکومت شاه «کوپانتاکورانتاس» بر میرا را نشان می‌دهد. میرا در غرب ترکیه امروزی قرار داشته و تروآ یکی از مناطق تحت حکومتش بوده است.

این کتیبه ادعا می‌کند که شاهزاده موکساس عملیات نظامی را رهبری کرد که منجر به فتح «اشکلون» شد و سپس قلعه‌ای را آنجا ساخت. همچنین حکایت به تخت نشستن شاه کوپانتاکورانتاس را روایت می‌کند: پس از سرنگونی «والموس»، شاه تروآیی، «ماشویتاس»، پدر شاه کوپانتاکورانتاس، کنترل تروآ را به دست گرفت.

به گزارش آنا به نقل از DailyMail، این کتیبه در سال 1878 در روستایی در ترکیه پیدا شد و طولانی‌ترین سنگ نوشته هیروگلیفی متعلق به عصر برنز است.