رسانه‌های اسرائیل: حکومت جمهوری اسلامی در ایجاد ناآرامی مسجد الاقصی نقش مستقیم دارد

0
262

روزنامه های اسرائیلی با استناد به منابع خبری عربی و فلسطینی، روز سه شنبه نوشتند که جمهوری اسلامی در تشویق مسلمانان فلسطینی و اسرائیلی برای شرکت در تظاهرات اخیر علیه اقدامات امنیتی اسرائیل در اطراف حرم قدس شریف و مسجد الاقصی نقش مستقیم داشته است.

در گزارش ها آمده است که این کمک به ویژه به صورت تامین انواع بسته های غذایی و نوشابه و آب برای شرکت کنندگان در تظاهرات بوده است.

رسانه های اسرائیلی عکسی از بسته های خوراکی و برچسب آن ها انتشار داده اند که روی آن ها نوشته شده است: «سوفَ تُحَرَّر» (بزودی آزاد خواهی شد) و همچنین: «اَلقُدسُ لَنا» (اورشلیم مال ماست).

در زمینه این برجسب ها عکس مسجد “قبۀ الصُخره” (معروف به مسجد عمر) با ساخت شش گوش و گنبد طلای آن دیده می شود که حکومت اسلامی جمهوری اسلامی آن را اشتباها مسجد الاقصی می داند.

روزنامه «ییسرائل هَیُوم» یا اسرائیل امروز در گزارش خود نوشت که این خبر مورد تائید رسانه های عربی و محافل فلسطینی نیز قرار گرفته که گفته اند موسسات غیرانتفاعی وابسته به سپاه پاسداران که به طور غیرعلنی در مناطق فلسطینی نشین فعالیت می کنند، تدارک دهنده توزیع خوراکی بوده اند.

به گفته آنان جمهوری اسلامی در هفته های اخیر برای روشن نگاه داشتن آتش خشم و تظاهرات فلسطینی، «میلیون ها دلار» هزینه کرده است.

دولت جمهوری اسلامی هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

در ماه های گذشته نیز گروهی در صحن حرم قدس شریف فعالیت می کرد که از جوانان دختر و پسر فلسطینی تشکیل شده بود. در آن هنگام اعلام کرد که این جوانان در جریان توزیع خوراکی و نوشابه به فعالان خود پرچم جمهوری اسلامی را به اهتزاز درآورده و گفته های  علی خامنه ای را بازگو کرده اند.

سه هفته پیش، به دنبال حمله مسلحانه سه عرب اسرائیلی به ماموران انتظامی اسرائیل در صحن حرم شریف، دو مامور کشته شدند و هر سه مهاجم از پای درآمدند.

به دنبال این رویداد، اسرائیل اعلام کرد که برای جلوگیری از قاچاق اسلحه به داخل مساجد، دستگاه های فلزیاب در ورودی های هفتگانه نصب کرد ولی به دنبال تظاهرات اعتراضی گسترده که چند قربانی نیز گرفت، آن ها را برچید.

به گزارش صدای آمریکا؛ تنش پیرامون مسجد الاقصی، گرچه کمی کاهش یافته، هنوز به طور کامل پایان نگرفته و مقامات امنیتی ابراز نگرانی می کنند که آتش آشوب ممکن است هر روز از نو شعله ور شود.