رد اعاده دادرسی و بدرفتاری ماموران زندان با محمد نجفی و خانواده‌اش در دادگاه

0
241

پیام درفشان روز ۲۷ دی‌ماه گفت عجله دستگاه قضایی برای اجرای حکم و مخالفت با اعاده دادرسی که بر خلاف قوانین آیین دادرسی و رویه موجود است، این احتمال را پیش‌آورده که اراده‌ای فراقضایی در زندانی کردن محمد نجفی دخیل بوده است: «ما دوازده آبان درخواست اعاده دادرسی کردیم، قاعدتا باید حکم پس از رای دیوان اجرا می‌شد اما روز بعد آقای نجفی را بدون احضاریه و مهلت زندانی کردند. ده روز بعد و در ۲۲ آبان دیوان عالی با اعاده دادرسی مخالفت کرد، چنین سرعتی در رسیدگی به اعاده دادرسی کم‌سابقه و تقریبا بی‌سابقه است. اقلا ۴ یا ۵ روز کارهای اداری ارجاع و تعیین شعبه و ثبت رایانه طول می‌کشد. اعاده دادرسی ما در پنج روز رد شده، در حالی که در حالت عادی رسیدگی در دیوان عالی ماه‌ها طول می‌کشد، این موارد ما را به این نتیجه رسانده که اراده ای فراقضایی و مصمم برای زندانی ماندن آقای نجفی در جریان است.»

پیام درفشان گفت درخواست اعاده دادرسی وکلای محمد نجفی به صورت مستند و مستدل ارائه شده اما شعبه ۲۸ دیوان عالی کشور، بدون حتی مطالبه پرونده و مطالعه و بررسی، با نقض قوانین آمره و در دادنامه‌ای چند خطی اعاده دادرسی را رد کرده است. پیام درفشان در گفتگو با کمپین از تشکیل پرونده و تفهیم اتهامی جدید علیه موکل اش خبر داد. وکیل محمد نجفی به کمپین گفت موکلش در این پرونده به دلیل نوشتن نامه‌ای انتقادی به رهبر جمهوری اسلامی، با اتهام تشویش اذهان عمومی روبرو شده است.

تهدید وکلا و آزار و اذیت محمد نجفی و خانواده اش در دادگاه

پیام درفشان گفت محمد نجفی روز ۲۵ دی ماه برای رسیدگی به اتهامات و پرونده جدیدش از زندان اراک به دادگستری شازند منتقل شده است. وکیل محمد نجفی گفت ماموران مراقب محمد نجفی که بر خلاف قوانین لباس شخصی به تن داشته‌اند، از ملاقات خانواده با محمد نجفی خودداری کرده‌اند.

پیام درفشان گفت مامور مراقب محمد نجفی، با «قلدری و رفتاری توهین آمیز» موجب آزار و اذیت متهم و وکلا و خانواده اش شده‌اند: «بستگان آقای نجفی قصد داشتند از نزدیک با او ملاقات کنند اما با برخورد ناشایست مامور نیروی انتظامی (م .م) روبرو شدند که برخلاف روال گذشته با لباس شخصی و بدون مشخصات بودند، ایشان با قلدری و توهین با افراد برخورد کرد و زمانی که همسر آقای نجفی برای احوال پرسی رفت، مامور در حضور بستگان و دوستان و وکلا با دست به سینه خانم نجفی کوبید که همه رانگران و عصبی کرد و مامور نه معذرت خواهی کرد و برعکس همه را تهدید می‌کرد. نجفی در طول جلسه دادرسی دچار فشار سنگین عصبی بود.»

پیام درفشان گفت وکلا و خانواده محمد نجفی قصد دارند با تنظیم استشهادیه‌ای از افراد حاضر در دادگاه، از مامور شاکی شکایت کنند. آقای نجفی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری اراک به اتهام اخلال در نظم عمومی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد، این حکم در دادگاه تجدیدنظر هم تایید شد و علیرغم اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور او در تاریخ ششم آبان ماه با حمله ماموران به خانه‌اش بازداشت و برای اجرای حکم به زندان اراک منتقل شد.

محمد نجفی در پرونده‌ای دیگر، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اراک با اتهام فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به یک سال حبس، بابت توهین به رهبری به دو سال حبس و بابت همکاری با دول متخاصم از طریق انتقال اخبار و اطلاعات به وسیله مصاحبه، به ۱۰ سال حبس محکوم شده که هنوز در مرحله بدوی است و طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در صورت قطعیت یافتن این حکم، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس قابلیت اجرا دارد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ محمد نجفی وکیل ۴۳ ساله ساکن شازند اراک در زمینه سیاست و حقوق بشر فعالیت می‌کند و طی سال‌های گذشته بارها بازداشت شده است. این وکیل دادگستری پس از افشای مرگ مشکوک یک جوان معترض در بازداشتگاه اراک در دی ماه ۹۶، بیشتر از سوی دستگاه امنیتی-قضایی مغضوب شد.