رایزنی و تماس وزیر خارجه آمریکا با همتایان بریتانیایی و فرانسوی خود درباره رفتارهای بدخواهانه رژیم جمهوری اسلامی

0
191

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه شنبه با وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه درباره چند مسئله، از جمله رفتارهای بدخواهانه رژیم جمهوری اسلامی، گفتگو کرد.

رابرت پالادینو، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در دو توئیت جداگانه از مذاکرات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه خبر داد.

وی نوشت: «وزیر خارجه آمریکا امروز با جرمی هانت درباره مقابله با رفتارهای بدخواهانه رژیم جمهوری اسلامی، اطمینان از پیشرفت در سوریه، و پیگیری هدف خلع سلاح اتمی کره شمالی صحبت کرد. آنها بار دیگر تعهد خود را نسبت به تقویت روابط ویژه ایالات متحده با بریتانیا ابراز کردند.»

رابرت پالادینو در توئیت دیگری نیز نوشت که وزیر خارجه ایالات متحده و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه درباره تلاش‌های جهانی در جنگ برای شکست داعش، به خصوص در عراق و سوریه، بحث کردند. وزیر خارجه آمریکا همچنین به تلاش فرانسه برای مقابله با اقدامات تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی در اروپا و خاورمیانه اشاره کرد.

هرچند یکسال پیش اروپا و آمریکا بر سر خروج از برجام اختلاف نظر داشتند، اما در ماه‌های اخیر موضع اروپا درباره فعالیت های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی، به موضع آمریکا نزدیک شده است.

ایالات متحده می‌گوید که توافق هسته ای با جمهوری اسلامی در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است. پرزیدنت ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را اعلام کرد. پرزیدنت ترامپ در دو مقطع در مرداد و آبان امسال دستور بازگشت تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی را صادر کرد.

ایالات متحده می گوید که جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم است، برنامه موشک بالیستیک خود را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می دهد، و عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

در ماههای گذشته چند نقشه افراد وابسته به جمهوری اسلامی برای ترور مخالفان سیاسی در اروپا نیز کشف شد و منجر به اقدام دیپلماتیک از سوی کشورهای فرانسه،‌ آلمان، دانمارک، و هلند علیه رژیم جمهوری اسلامی شد.

آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آن‌ها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آن‌ها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.

وزیر خارجه آمریکا یکم خرداد با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

به گزارش صدای آمریکا؛ برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.