رئیس موساد: جمهوری اسلامی در حال ایجاد حزب‌الله دوم در جولان است

0
303

رئیس موساد با اشاره با اینکه جمهوری اسلامی در جولان سوریه مشغول ایجاد “حزب‌الله دوم” است، از آمریکا خواسته تا با نفوذ ایران مقابله کند. نتانیاهو نیز گفته بود برای جلوگیری از حضور جمهوری اسلامی در جولان “دست به هر اقدام لازمی” خواهد زد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، یوسی کوهن، رئیس سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل “موساد”، هفته گذشته در دیداری محرمانه با هیأتی آمریکایی که مضمون آن تازه فاش شده، در رابطه با گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه هشدار داده است.

رئیس سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل جمهوری اسلامی، سوریه و حزب‌الله لبنان را تهدیدهای اصلی برای کشور خود خوانده و گفته است، جامعه جهانی نسبت به تهدید جمهوری اسلامی بی‌اعتنا است و تنها ایالات متحده می‌تواند از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه جلوگیری کند، زیرا “خطر” را می‌شناسد.

رئیس سازمان موساد ضمن درخواست کمک از ایالات متحده برای مقابله با جمهوری اسلامی، تصریح کرده است: «اسرائیل نمی‌تواند به تنهایی در برابر تهدید جمهوری اسلامی وارد عمل شود».

“نظارت دقیق بر تغییر سطح زیرساخت‌ها”

یوسی کوهن در ادامه نه تنها برنامه اتمی جمهوری اسلامی، بلکه حضور و دخالت جمهوری اسلامی در عراق، سوریه، یمن و همچنین لبنان را به عنوان عواملی چالش‌آفرین برشمرده است.

او با اشاره به کمک تهران در تجهیز تسلیحاتی حزب‌الله لبنان، مدعی شده که جمهوری اسلامی در راستای گسترش نفوذ خود در سوریه، در حال ایجاد حزب‌الله دوم در جولان سوریه است.

رئیس موساد دلیل ادعای خود را نظارت دقیق دولت اسرائیل بر “تغییر سطح زیرساخت‌ها” در بلندی‌های جولان عنوان کرده است.

جمهوری اسلامی همواره حضور نظامی و دخالت در سوریه و عراق را “اتهام” خوانده و ضمن تکذیب آن گفته است که به درخواست دولت‌های دمشق و بغداد و برای حمایت از آنان در نبرد با گروه‌های تروریستی تنها “حضوری مستشاری” در این کشورها دارد.

تنش‌ها و تهدیدهای اخیر

شنبه گذشته (۲۴ ژوئن/ ۳ تیر) چندین خمپاره “به اشتباه” از خاک سوریه به مناطق تحت کنترل اسرائیل در بلندی‌های جولان در مرز این کشور شلیک شد. طبق اعلام ارتش اسرائیل، اندک زمانی بعد نیروی هوایی این کشور یکی از مواضع و دو تانک ارتش سوریه را نابود کرد. به گفته منابع سوری، در جریان این حمله دو نفر کشته شدند.

سپس روز یکشنبه در دومین حمله متوالی، اسرائیل برخی مواضع ارتش سوریه در بلندی‌های جولان را هدف قرار داد. اسرائیل اعلام کرد که این حمله را در واکنش به حمله خمپاره‌ای از خاک سوریه به مناطق تحت کنترل خود در بلندی‌های جولان انجام داده است. طبق اعلام ارتش اسرائیل، در این حمله دو موضع توپخانه و یک خودروی مهمات ارتش سوریه نابود شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم‌زمان اعلام کرده بود که هیچ‌گونه حمله‌ای از خاک سوریه به مناطق تحت کنترل خود را تحمل نخواهد کرد. او از تلاش جمهوری اسلامی برای استقرار و تثبیت نظامی موقعیت خود در سوریه ابراز نگرانی کرده و گفته بود، اسرائیل تلاش جمهوری اسلامی برای مجهز کردن حزب‌الله لبنان به سلاح‌های پیشرفته را به دقت زیر نظر دارد.

نتانیاهو در عین حال هشدار داده بود که کشورش اجازه حضور نظامی ایران در جولان را نخواهد داد. نخست‌وزیر اسرائیل هم‌زمان تهدید کرده بود که برای جلوگیری از رسیدن سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله از طریق سوریه و حضور نظامی جمهوری اسلامی در جولان “دست به هر اقدام لازمی” خواهد زد.

نگرانی از “تحولی استراتژیک”

محافل دولتی اورشلیم اخیرا از “تحولی با اهمیت ژئواستراتژیک” که با تصرف روستای “تنف” به دست ارتش سوریه مرتبط است خبر داده بودند. ارتش سوریه مدتی پیش روستای “تنف” در مثلث مرزی میان سوریه، عراق و اردن را تصرف کرد.

در آغاز ماه ژوئن سال جاری (۲۰۱۷) شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق موسوم به حشد الشعبی که حدود ۱۰۰ هزار جنگجو در اختیار دارد، به آن سوی مرزهای عراق رسیدند. مقام‌های اسرائیلی می‌گویند، با این تحول جمهوری اسلامی به “رؤیای دست یافتن به مسیر زمینی رسیدن به دریای مدیترانه” نزدیک شده و می‌تواند از این پس نه تنها از راه دریا یا از طریق فرودگاه دمشق، بلکه از مسیر زمینی نیز برای حزب‌الله لبنان موشک و سلاح بفرستد.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، به پیامد دیگری هم اشاره کرده است. او روز ۲۲ ژوئن (اول تیر) اسرائیل را تهدید کرده و گفته بود، جنگ اسرائیل علیه سوریه یا لبنان، می‌تواند “هزاران یا حتی صدها هزار رزمنده را از کل جهان عرب و دنیای اسلام، از جمهوری اسلامی، عراق و یمن، به مبارزه بکشاند”.

به گزارش دویچه وله؛ در سوریه حدود ۳۰ هزار داوطلب شیعه در کنار حکومت بشار اسد قرار گرفته‌اند. اواسط اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۵) نیز جنبش مقاومت اسلامی “النجباء” عراق، از تشکیل “سپاه آزادسازی جولان” خبر داده بود. مقام‌های اسرائیلی این گروه را “دست‌نشانده” ایران می‌دانند.