دیلی‌میل: سه نهاد اطلاعاتی یک دانشمند هسته‌ای ایران را فراری دادند

0
201

بر اساس گزارشی مطبوعاتی نیروهای اطلاعاتی بریتانیا، اسرائیل و آمریکا به یک دانشمند برنامه هسته‌ای ایران کمک کرده‌اند از این کشور بگریزد و به یک نقطه امن در آمریکا برود.

به گزارش العربیه به نقل از روزنامه دیلی‌میل بریتانیا درباره هویت این دانشمند ایرانی اطلاعاتی منتشر نشده ولی دیلی‌میل می‌گوید که از موساد، ام‌آی6 و سیا به او کمک کرده‌اند از تهران خارج شده و خود را به آمریکا برساند.

گمان می‌رود این دانشمند ایرانی در ابتدای سال 2019 به همراه دیگر مهاجرانی که با قایق‌های پلاستیکی از دریا گذشته‌اند، خود را به اروپا رسانده باشد.

گفته می‌شود برنامه فرار این دانشمند 47 ساله ایرانی در ماه اکتبر طراحی شده و او توانسته خود را به ترکیه رسانده و از آنجا با موج مهاجرانی که قصد دارند خود را به بریتانیا برسانند، همراه شود.

آمار ایرانیانی که خود را به بریتانیا رسانده و در این کشور پناهنده می‌شوند در ماه‌های گذشته به شدت افزایش یافته است. دولت صربستان چندی پیش به ایرانیان اجازه داد بدون ویزا به این کشور سفر کنند. اگر چه هدف از این تصمیم افزایش روابط تجاری ایران و صربستان بود ولی آنچه در نتیجه اتفاق افتاد، فرار تعداد بیشتری از ایرانیان به اروپا بود.

یک مقام اطلاعاتی بریتانیا درباره دانشمند فراری ایران به روزنامه دیلی‌میل گفت: «او زمانی که قصد پیوستن به تعدادی دیگر از مهاجران را داشت که می‌خواستند با قایق خود را به اروپا برسانند، شناسایی شده بود.»

این فرد پیش از آنکه با هواپیما به آمریکا انتقال داده شود، یک بار در بریتانیا مورد بازجویی قرار گرفت. گفته می‌شود او در ترور مصطفی احمد روشن، دیگر دانشمند هسته‌ای ایران، همکاری کرده بود. موساد متهم به این ترور است.

به گزارش العربیه؛ جمهوری اسلامی هنوز هیچ واکنشی در تایید یا نفی گزارش دیلی‌میل نشان نداده است.