دیلی‌تلگراف: جمهوری اسلامی در عراق گروه‌های ترور مستقر کرده است

0
263

روزنامه “دیلی‌تلگراف” به نقل از منابع امنیتی بریتانیا خبر از استقرار گروه‌های ترور جمهوری اسلامی در عراق داده است. گفته شده است که جمهوری اسلامی برای ساکت کردن مخالفان و افزایش نفوذ خود در عراق از این گروه‌ها استفاده می‌کند.

  در گزارش روزنامه بریتانیایی “دیلی‌تلگراف” تصویری از قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز دیده می‌شود. این روزنامه با اتکا بر اطلاعاتی که از منابع امنیتی بریتانیا به دست آورده، مدعی شده است که جمهوری اسلامی تحت فرماندهی قاسم سلیمانی بر آن است تا با ترور و رعب و وحشت، صدای مخالفان خود در عراق را خفه کند.

دیلی‌تلگراف در این گزارش اعلام کرده است که جمهوری اسلامی گروه‌های تروریستی خود را مامور کرده تا مخالفان نفوذ و گسترش ایران جمهوری اسلامی در امور سیاسی عراق را از صحنه حذف کنند.

جمهوری اسلامی و نفوذ در عراق

دیلی‌تلگراف به نتایج انتخابات ماه مه عراق اشاره کرده و نوشته است که تلاش جمهوری اسلامی برای حذف مخالفان خود در عراق ناشی از شکست جمهوری اسلامی و نمایندگان مورد پشتیبانی این کشور در انتخابات عراق بوده است.

این روزنامه می‌نویسد که در جریان انتخابات ماه مه عراق، جمهوری اسلامی همه تلاش خود را به کار برده بود تا پیروزی نوری مالکی را ممکن سازد. حال آنکه، مالکی به علت نزدیکی خود با دولتمردان جمهوری اسلامی متحمل شکست در این انتخابات شد.

نامزد دیگر مورد حمایت جمهوری اسلامی در انتخابات عراق هادی عامری بود که او نیز نتوانسته بود آرای کافی را در انتخابات کسب کند.

منابع امنیتی بریتانیا گفته‌اند که پس از شکست چهره‌های مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی در انتخابات عراق، جمهوری اسلامی برای از میان برداشتن نیروهای مخالف خود در آن کشور، اقدام به اعزام افراد وابسته به سپاه قدس به عراق نموده است.

اقدامات تروریستی در عراق

این روزنامه عادل شاکر التمیمی را یکی از قربانیان اصلی فعالیت‌های تروریستی ماموران سپاه قدس در عراق می‌داند. عادل شاکر که در شمار نیروهای وابسته به حیدر عبادی، نخست وزیر پیشین عراق است، در ماه سپتامبر ترور شد. این روزنامه سپاه قدس را مسئول ترور التمیمی می‌داند.

التمیمی از سیاست نزدیکی شیعیان و نیروهای اهل سنت عراق حمایت می‌کرد و خواستار بهبود مناسبات عراق با کشورهای عرب همسایه و از جمله اردن و عربستان سعودی بود.

بر اساس گزارش “دیلی‌تلگراف” یکی دیگر از قربانیان اقدامات تروریستی سپاه قدس در عراق، شوقی الحداد بوده که از افراد وابسته به مقتدی صدر بوده است.

شوقی الحداد در در ماه ژوئیه ترور شد. او جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در انتخابات عراق کرده بود. افزون بر آن، سپاه قدس برنامه ترور افراد دیگری از نیروهای مخالف خود در عراق را دنبال کرده است.

به گزارش دویچه وله؛ از آن جمله به ترور ناموفق راضی الطائی اشاره شده است. الطائی یکی از مشاوران آیت‌الله سیستانی در عراق است. او خواستار محدود کردن نفوذ و گسترش جمهوری اسلامی در عراق شده بود.