دیده‌بان حقوق بشر: جمهوری اسلامی از بازداشت‌ خودسرانه اتباع خارجی دست بردارد

0
169

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از وضع شهروند آمریکایی محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است. شیوئه وانگ، در تابستان ۹۵ و هنگام تحقیق پیرامون پایان‌نامه دکترای خودش در باره تاریخ ایران دستگیر شد. او را به “جاسوسی” متهم کرده‌اند.

سارا لی‌ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر از بدرفتاری با  شيوئه وانگ، دانشجوی دکترای دانشگاه پرینستون در زندان‌های جمهوری اسلامی شکوه کرده است.

خانم ویتسون اعلام کرده که این شهروند آمریکایی را ۶ دسامبر در حالی به بند ۷ زندان اوین منتقل کرده‌اند که یک زندانی دیگر او را در حضور یک نگهبان تهدید کرده است.

شیوئه وانگ که برای پایان نامه دکترای خودش روی تاریخ ایران و سلسله قاجار پژوهش می‌کرد، در ژوئن سال ۲۰۱۶ در این کشور دستگیر شد. دادگاه انقلاب، وانگ را در ژوئیه ۲۰۱۷ به “اتهام همکاری با دولت متخاصم” به ده سال زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر به نقل از یک “منبع آگاه” می‌گوید: «پس از انتقال وانگ در ششم دسامبر، او در برابر چشم یکی از نگهبانان زندان اوین از سوی یک زندانی طالبان تهدید شد.»

از گزارش دیده‌بان حقوق بشر چنین بر می‌آید که وانگ به آسیب بدنی تهدید شده است.  زندانی طالبان که مدتی با وانگ در بند ۲۰۹ اوین به سر می‌برده، قبلا هم او را تهدید کرده و به همین خاطر به سلول دیگری منتقل شده است. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که زندانی طالبان پیش‌تر در پایگاه هوایی بگرام افغانستان محبوس بوده است.

شیوئه وانگ ۳۷ ساله است. سارا لی‌ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر ابراز تاسف کرده که مقامات جمهوری اسلامی دادگاه‌های ناعادلانه و بدرفتاری با زندانیان را به شهروندان خود محدود نمی‌کنند بلکه در حق تبعه‌های خارجی نیز چنین ظلمی را روا می‌دارند.

در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۷، خبرگزاری صدا و سیمای ایران مدعی شد که وانگ به ایران سفر کرده بود تا اسنادی را از وزارت خارجه، کتابخانه‌ی ملی، و مجلس جمهوری اسلامی برای دولت آمریکا تهیه کند.

دانشگاه پرینستون در آمریکا اعلام کرده است که اتهام جاسوسی علیه وانگ از اساس نادرست است و این شهروند آمریکایی تنها با هدف مطالعه‌زبان فارسی و انجام پژوهش دانشگاهی در رابطه با پایان‌نامه ‌دکترایش در ایران بوده است. پرینستون می‌گوید موضوع پایان‌نامه‌ وانگ از طرف این دانشگاه، دولت آمریکا، یا هیچ کس دیگری پیشنهاد نشده و وانگ هیچ رابطه‌ای با هیچ دولت یا آژانس امنیتی ندارد.

مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر خواستار آن شده که جمهوری اسلامی استفاده از بازداشت‌های خودسرانه و بدرفتاری با اتباع خارجی به عنوان یکی از مؤلفه‌های سیاست خارجی‌اش را کنار بگذارد و با همه، شهروندانش و خارجی‌ها، با احترام به حقوق بشر اولیه‌شان برخورد کند.

ابراز نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از بازداشت‌ اتباع خارجی و بدرفتاری با آنها در زندانهای جمهوری اسلامی در آستانه روز جهانی حقوق بشر و هم‌زمان با سفر بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا به ایران بیان شده است.

انتظار می‌رود بوریس جانسون در ملاقات‌هایش با مقامات ایرانی، در باره آزادی نازنین زاغری نیز گفت‌وگو کند. علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس جمهوری اسلامی، تأیید کرده که تهران و لندن در باره این پرونده گفت‌وگو می‌کنند.

نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی که برای بنیاد تامسون رویترز کار می‌کرد، در بهار ۹۶ و هنگام بازگشت از تهران به لندن دستگیر شده است. او را به اتهام “تلاش برای براندازی” به پنج سال زندان محکوم کرده‌اند.

دویچه وله گزارش داد؛ وزیر خارجه بریتانیا تصریح کرده که در گفت‌وگو با همتای ایرانی خودش، جواد ظریف بر بی‌گناهی نازنین زاغری تاکید خواهد کرد.