دونالد ترامپ: مقامات جمهوری اسلامی سرانجام به پای میز مذاکره برمی گردند

0
272

رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، می گوید مقامات جمهوری اسلامی بالاخره برای یک توافق هسته‌ای «واقعی و منصفانه» به پای میز مذاکره باز می گردند.

او جمعه شب در کمپین انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه، در ایالت ایندیانا، ضمن انتقاد از باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، توافق هسته‌ای موسوم به برجام را که در دوران او حاصل شد «بسیار بد» و «مسخره» توصیف کرد.

پرزیدنت ترامپ در ایالت ایندیانا بار دیگر تاکید کرد که شدیدترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهد کرد و گفت مقامات جمهوری اسلامی بالاخره هوش به خرج خواهند داد و برای«معامله ای که به آنها اجازه خواهد داد بار دیگر شکوفا شوند» به میز مذاکره باز می گردند. او گفت: «ما خواهان شکوفایی آنها هستیم.»

پرزیدنت ترامپ گفت: «من ایالات متحده را از توافق هسته‌ای یک‌جانبه وحشتناک با جمهوری اسلامی خارج کردم. همین امروز اعلام کردیم که ما همه تحریم‌هایی را که بعد از آن توافق مسخره لغو شده بود، مجدداً اعمال می کنیم، تحریم‌هایی که اصلا نباید لغو می شد.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت، سنگین ترین تحریم‌هایی را که تاکنون هرگز وجود نداشته علیه رژیم خشن جمهوری اسلامی وضع کرده ایم.

پرزیدنت ترامپ در ماه مه، ایالات متحده را از برجام خارج کرد و اکنون دور دوم تحریم‌هایی را که بر اثر توافق سال ۲۰۱۵ لغو شده بود، از بامداد پنجم نوامبر، دوشنبه، بار دیگر برقرار می شود.

پرزیدنت ترامپ در گذشته نیز با تاکید بر این که «قوی‌‌ترین» و «شدیدترین» و «دقیق‌‌ترین» تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهد کرد، ابراز امیدواری کرده بود که ایالات متحده به توافق جدید و عادلانه‌ای با جمهوری اسلامی دست یابد.

رئیس جمهوری آمریکا پیش از سخنرانی‌ در ایندیانا، در گفتگو با خبرنگاران در ویرجینیا گفت که تحریم‌های آمریکا ضربه بسیار بزرگی به جمهوری اسلامی خواهد زد و جمهوری اسلامی از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد «دیگر آن کشور سابق نیست.»

پیشتر، در روز جمعه و با اعلام کاخ سفید در مورد بازگشت بخش دوم تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، طرفین اروپایی امضا کننده برجام، با صدور بیانیه ای گفتند به اجرای برجام به منظور احترام گذاشتن به یک توافق بین المللی، متعهد هستند.

به گزارش صدای آمریکا؛ روز جمعه ۱۱ آبان، دولت ایالات متحده دور دوم تحریم‌های خود را علیه جمهوری اسلامی، که پس از اجرای برجام در دولت پیشین لغو شده بود، اعلام کرد.