دولت اسپانیا حکومت جدایی‌طلب کاتالونیا را برکنار می‌کند

0
348

روز شنبه ٢١ اکتبر ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا خواهان برکناری حکومت خودمختار کاتالونیا و رهبر آن کارلس پوجدمون شد. او گفت که طی شش ماه آینده، انتخابات محلی در این استان برگزار خواهد کرد. نخست‌وزیر اسپانیا می‌خواهد بدین ترتیب اقتدار دولت مرکزی را علیه گرایش جدایی‌طلبانۀ کاتالونیا حفظ کند.

ماریانو راخوی با استناد به مادۀ ١۵۵ قانون اساسی اسپانیا از مجلس سنا خواست که اجازۀ انحلال پارلمان محلی کاتالونیا را به وی بدهد تا حداکثر طی شش ماه آینده انتخابات را در این منطقه برگزار نماید. این اولین بار است که مادۀ ١۵۵ قانون اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجلس سنا که اکثریت آن با نخست‌وزیر هم‌عقیده است، باید طی روزهای آینده خواسته‌های وی را تأیید کند.

 نخست‌وزیر اسپانیا همچنین خواست که دولت خودمختار کاتالونیا به رهبری پوجدمون برکنار شود و ادارۀ امور این منطقه “تا زمان لازم” به عهدۀ کابینۀ دولت مرکزی واگذار گردد.

 با اینحال ماریانو راخوی تأکید کرد که “خودمختاری کاتالونیا معلق نشده است”. او اطمینان داد که هدف، تنها “برکناری کسانی است که باعث شدند حکومت کاتالونیا مسیری غیرقانونی طی کند”. مردم کاتالونیا خودمختاری خود را بعد از دوران دیکتاتوری ژنرال فرانکو (١٩٧۵) به دست آوردند و به آن بسیار وابسته‌اند.

به دنبال تصمیم‌های نخست‌وزیر اسپانیا، قرار است که آقای پوجدمون هم در ساعت ٢١ سخنانی ایراد کند. این در حالی است که در شهر بارسلون، تظاهراتی برای دفاع از دو رهبر جدایی‌خواه برنامه‌ریزی شده است. با اعلام تصمیم دولت مرکزی مبنی بر برکناری حکومت خودمختار، این تظاهرات در شرایطی حساس برگزار خواهد شد.

اما ماریانو راخوی به مردم اطمینان داد که “همه چیز به روال عادی باز خواهد گشت، بدون این که کسی لطمه‌ای ببیند”.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ شب گذشته پادشاه اسپانیا نیز از جدایی‌طلبان کاتالونیا انتقاد کرد و گفت: “کشور اسپانیا توان مقابله با تلاش‌های غیرقابل قبول جدایی‌خواهان را دارد”.