ده روز بعد از بازداشت؛ بی خبری از وضعیت ساسان آقایی در بند حفاظت اطلاعات قوه قضائیه

0
211

ساسان آقایی، روزنامه نگار و معاون سردبیر روزنامه اعتماد که عصر روز شنبه ۲۱ مرداد ماه در دفتر روزنامه اعتماد توسط ماموران امنیتی بازداشت شد، به گفته نزدیکان‌اش در بند ۲۴۱ زندان اوین که متعلق به حفاظت اطلاعات قوه قضائیه است زندانی است. یک منبع آگاه گفت که این روزنامه نگار بیش از ۱۰ روز در سلول انفرادی بند ۲۴۱ زندانی و تاکنون هیچ تماسی با خانواده نداشته است.

این منبع آگاه گفت: «ساسان را بدون احضاریه و اتهام مشخص بازداشت کرده اند و می‌گویند که اتهام او ارتباط با سایت آمد نیوز است درحالیکه او یک روزنامه نگار رسمی و معاون سردبیر روزنامه اعتماد است و هیچ ارتباطی با این سایت نداشته و ندارد.»

ساسان آقایی، روز شنبه ۲۱ مرداد ماه در حالی در دفتر روزنامه اعتماد بازداشت شد که هیچ احضاریه‌ای دریافت نکرده بود. منبع آگاه گفت: «ماموران امنیتی ریختند دفتر روزنامه، همزمان جلوی خانه ساسان و خانه پدر او مامور گذاشته بودند انگار که با یک جانی طرف هستند یا می‌خواهند دزد بگیرند. در حالی که ساسان محل کارو محل زندگی مشخصی داشت و براساس قانون می‌بایست احضاریه می‌فرستادند.  بعد از بازداشت هم خانه او و خانه پدرش را تفتیش کردند و وسایل شخصی او از کتاب‌ها و دست نوشته‌ها و هارد کامپیوتر او را با خود بردند.»

به گفته این منبع اتهام ساسان آقایی ارتباط با سایت آمدنیوز عنوان شده است:‌«یک روز بعد از بازداشت یعنی روز یکشنبه ۲۲ مرداد ساسان را به شعبه دوم بازپرسی دادسرای رسانه برده و تفهیم اتهام کرده اند. اتهام واهی که نه خود او قبول دارد و نه خانواده و نزدیکان ساسان که او را می‌شناسند قبول دارند. گفته‌اند که براساس اعترافات یک نفر دیگر او را بازداشت کرده‌اند و او با آمدنیوز ارتباط دارد درحالی‌که ساسان روزنامه‌نگار رسمی کشور است و هیچ ارتباطی با این سایت نداشته و ندارد. او مطالب و نظرات اش را در روزنامه و توییتر و فیسبوکش می‌نویسد و کاملا شفاف و روشن است.»

سایت آمدنیوز، یک سایت خبری سیاسی در خارج از کشور است.

برای ساسان آقایی قرار بازداشت یک ماهه صادر شده است. منبع آگاه به کمپین گفت: «از روز بازداشت تاکنون که ده روز گذشته ساسان حتی یک تماس تلفنی نگرفته و ما نمی‌دانیم که او سالم است یا چه اتفاقی افتاده که حتی اجازه نمی‌دهند یک تماس تلفنی کوتاه بگیرد. خانواده‌اش هم به شدت نگران هستند و تنها چیزی که می‌دانیم این است که در سلول انفرادی بند ۲۴۱ زندانی و مسول بازداشت او حفاظت اطلاعات قوه قضائیه است. غیر از این به پیگیری های خانواده هم در دادسرای رسانه جواب درستی نداده اند.»

این منبع گفت: «پس از پی گیری‌های فراوان بازپرس پرونده موافقت کرده بود که خانواده او بتوانند در زندان اوین با او ملاقات کنند. روز چهارشنبه ۲۵ مرداد اما وقتی خانواده به زندان اوین مراجعه کردند اجازه ملاقات داده نشد. در نهایت در زندان اوین گفتند که ساسان ممنوع الملاقات است. اینکه علیرغم دستور بازپرس اجازه ملاقات ندادند و تاکنون تلفن هم نکرده واقعا همه را نسبت به وضعیت سلامتی ساسان نگران کرده است.»

ساسان آقایی، روزنامه‌نگار سیاسی روزنامه اعتماد، پیش از این یک بار در سال ۱۳۸۱ در جریان تهیه گزارشی از سالگرد اعتراضات دانشجویی ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ بازداشت شد و پس از ۱۵ روز حضور در سلول انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین آزاد شد.

او بار دیگر  اول آذر ماه ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به اتهامات نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی بازداشت و ۱۲۸ روز در سلول‌ انفرادی بند ۲۰۹ و بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین بود. او در تاریخ هشتم فروردین ماه ۸۹ با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون ریال از زندان اوین آزاد شد و پس از آن در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شد و برای اتهام نشر اکاذیب قرار منع تعقیب صادر شد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این روزنامه نگار فعالیت مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد و با رسانه‌های اصلاح‌طلبی مانند اعتماد، یاس نو، فرهیختگان، همبستگی به فعالیت‌ مطبوعاتی اشتغال داشته است. ساسان آقایی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در حالی دستگیر شد که حسن روحانی چند ماه پیش در دوران مناظرات بارها بر لزوم آزادی‌ مطبوعات و احترام به قلم سخنرانی کرده بود.