دستور انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم صادر شد

0
263

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده بعد از ظهر چهارشنبه در یک نطق تلویزیونی در کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و سفارت آمریکا در آن کشور را از تل آویو به آن شهر منتقل خواهد کرد.

پرزیدنت ترامپ در این نطق که بطور مستقیم از رسانه‌ها پخش می‌شد، با بیان این که زمان آن رسیده است اورشلیم رسما به عنوان پایتخت اسرائیل شناسایی شود، گفت من به این قطعیت رسیده‌ام که سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم منتقل کنیم.

به گزار صدای آمریکا، رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد، انتقال سفارت ایالات متحده در اسرائیل به اورشلیم در مخالفت با مذاکرات صلح خاور میانه نیست و من همچنان تمام تلاش خود را می‌کنم که مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها از سر گرفته شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد «اورشلیم تنها میزبان سه مذهب نیست، بلکه مبدا یکی از دموکراسی‌های زیبا در آن منطقه است. هفتاد سال است که اسرائیل دموکراتیک اداره می‌شود.» وی افزود به وزارت خارجه دستور داده مقدمات انتقال سفارت به آن را آغاز کند.

پرزیدنت ترامپ گفت بیش از بیست سال است انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم در کنگره تصویب شده، اما روسای جمهوری قبلی حاضر به اجرای آن نشدند و وقت آن فرا رسیده این کار انجام شود. آقای ترامپ پس از پایان سخنان خود دستور انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم را امضا کرد.

رؤسای جمهوری آمریکا هر شش ماه یک بار تعلیق اجرای مصوبه سال ۱۹۹۵ کنگره در زمینه انتقال سفارت ایالات متحده به اورشلیم را امضا کرده‌اند. پرزیدنت ترامپ نیز یک بار این تعلیق شش ماه را امضا کرد و این تعلیق روز دوشنبه به پایان رسید.

دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی سال گذشته وعده داده بود در صورت پیروزی سفارت آمریکا را به اورشلیم منتقل می‌کند؛ امری که سیاست چند دهه‌ای آمریکا در خاور میانه را تغییر می دهد. وی قرار بود روز دوشنبه این خبر را اعلام کند، اما کاخ سفید از به تاخیر افتادن آن خبر داد.

به رغم برخی مخالفت‌های داخلی و خارجی با این تصمیم آقای ترامپ، یکی از سخنگویان کاخ سفید پیشتر گفته که رئیس جمهوری ایالات متحده تصمیم خود را در باره این موضوع گرفته است، اما تنها مساله، زمان اعلام آن است که باید تعیین شود.

اورشلیم به دلیل وجود اماکن مذهبی و تاریخی در آن، هم برای یهودیان، هم مسیحیان و هم برای مسلمانان شهری بسیار مقدس است، و سازمان ملل متحد زمانی پیشنهاد کرده بود که یک شهر بین المللی باقی بماند.

با این حال، در سال ۱۹۴۸ میلادی اسرائیل کنترل بخش غربی و اردن کنترل بخش شرقی آن را در اختیار گرفتند. اسرائیل که این شهر را پایتخت ابدی خود می‌داند، پس از جنگ سال ۱۹۶۷ کنترل بخش شرقی آن را نیز در دست گرفت.

بیشتر کشورهای عرب و مسلمان در روزهای اخیر، در مورد شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی دولت ایالات متحده هشدار داده و گفته بودند که حفظ وضعیت کنونی آن شهر برای صلح منطقه حائز اهمیت است.

حتی برخی کشورهای غربی و متحدان اروپایی آمریکا نیز روز چهارشنبه، به همراه روسیه و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، به پرزیدنت ترامپ در این زمینه هشدار دادند.

دقایقی پیش از نطق امروز پرزیدنت ترامپ، خبرگزاری رویترز از دستورالعمل دولت ایالات متحده به نمایندگی‌های دیپلماتیک آن کشور در سراسر جهان برای به تاخیر انداختن سفرهای غیرضروری به اسرائیل و کرانه باختری خبر داد.

وزارت خارجه آمریکا در این دستورالعمل که به رؤیت رویترز رسیده است، از مقام‌های سفارت و کنسولگری‌های آمریکا خواسته است در فاصله ۴ تا ۲۰ دسامبر، از سفر غیرضروری به اسرائیل، اورشلیم، و کرانه باختری پرهیز کنند.

مقاله قبلیپرسپولیس با السد همگروه شد، استقلال با الریان و الهلال
مقاله بعدیفدرالیسم یا استقلال قومی و تبعات آن؛ دکتر همایون مهمنش
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...