در پی تحریم‌های آمریکا.. صادرات نفت کردستان عراق به دولت جمهوری اسلامی متوقف شد

0
340

یک مقام آگاه در وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق شامگاه جمعه 15 فوریه اعلام کرد دولت محلی صادرات نفت خام به وسیله تانکرها از میادین نفت اقلیم برای دولت جمهوری اسلامی را به منظور اجتناب از اثرات تحریم‌های آمریکا متوقف کرده است.

این مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود گفت دولت اقلیم کردستان عراق با صدور فرمانی صادرات نفت خام خود برای دولت جمهوری اسلامی متوقف ساخت. این تصمیم دولت اقلیم کردستان عراق از پنج‌شنبه 14 فوریه به تمامی گذرگاه‌های مرزی این اقلیم با ایران ابلاغ شده است.

اضافه بر این عواد العوادی، نماینده سابق در پارلمان عراق و عضو کمیته نفت و انرژی این کشور نیز گفت خطوط لوله انتقال نفت میان اقلیم کردستان برای دولت جمهوری اسلامی وجود ندارد و انتقال تمامی نفت صادراتی از طریق تانکرها انجام می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که دولت محلی اقلیم کردستان عراق به شدت از سوی ایالات متحده آمریکا تحت فشار است تا صادرات نفت خود و مشتقات آن از و برای دولت جمهوری اسلامی را هماهنگ با تحریم‌های اعمال شده واشینگتن علیه دولت جمهوری اسلامی، متوقف سازد.

وی در ادامه گفت، دولت اقلیم کردستان به شدت از سوی آمریکا تحت فشار است تا صادرات نفت خود با تانکر به نزدیک‌ترین پالایشگاه‌های مرزی ایران در استان کرمانشاه را متوقف سازد.

العوادی همچنین افزود که مقادیر زیادی از نفت اقلیم کردستان عراق با تانکر به سوی مرزهای ایران قاچاق می‌شود. و توضیح داد که این مقادیر نفت قاچاق شده تحت تاثیر تصمیمات دولت قرار نمی‌گیرد.

وی پیش‌بینی کرد این قبیل عملیات قاچاق نفت خام متوقف نشود و افزود:« در ادامه توضیح داد که در واقع انتقال نفت اقلیم کردستان عراق برای جمهوری اسلامی به طور کامل متوقف نخواهد شد و فقط حجم صادرات کاهش خواهد یافت».

وی همچنین افزود که مقادیر نفتی که از راههای مشروع از اقلیم کردستان برای دولت جمهوری اسلامی صادر می‌شود بیش از 40 هزار بشکه در روز نیست اما علی‌رغم مقدار کم آن متوقف ساختن انتقال آن برای دولت جمهوری اسلامی بر اقتصاد این کشور تاثیر‌گذار خواهد گذاشت. و افزود: «هر گذرگاهی برایی دولت جمهوری اسلامی، هر چند کوچک باشد بر اقتصاد آن تاثیر خواهد گذاشت».

العوادی در ادامه گفت «تحریم‌های آمریکا باعث ایجاد مشکلاتی برای ایران» شده است و بیان کرد:« تنها راه رهایی از این مشکلات پایبندی به اجرای تصمیم‌های دولت مرکزی عراق است هر چند تصمیم‌های اقلیم با تصمیم‌های بغداد و به ویژه در موضوع نفت هماهنگ است».

از سویی دیگر شیرکو جودت، نماینده پارلمان اقلیم کردستان عراق  تاکید کرد که بنا بر آن فرمانی که صادر شده و به طرف‌های ذیربط ابلاغ شده صادرات نفت اقلیم کردستان عملا متوقف شده است اما ارتباط این موضوع با تحریم‌های آمریکایی اعمال شده برای دولت جمهوری اسلامی منتفی دانست.

به گزارش العربیه؛ نماینده پارلمان اقلیم کردستان عراق همچنین شرح داد که پیش از آن درباره این موضوع میان دولت‌های اقلیم کردستان و دولت جمهوری اسلامی توافق شده است اما در عین حال تاثیر توقف انتقال نفت بر اقلیم کردستان را بعید دانست.