در پی بازگشت تحریم‌ها شرکت «ولوو» تولید کامیون در ایران را متوقف کرد

0
330

شرکت خودروسازی ولوو اعلام کرد که در پی بازگشت تحریم های آمریکا، فعالیت های خود را با دولت جمهوری اسلامی متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی شرکت ولوو روز دوشنبه دوم مهر ضمن اعلام این تصمیم گفت که مونتاژ کامیون‌های ولوو برای دولت جمهوری اسلامی متوقف می شود چرا که به دلیل تحریم‌ها، امکان جابجایی پول وجود ندارد.

«فردریک ایوارسون» توضیح داد که با تحریم‌های ایالات متحده، سیستم بانکی دیگر جواب نمی‌دهد و کمپانی ولوو نمی‌تواند در ازای قطعات کامیون‌ها که به ایران می فرستد، پول خود را دریافت کند از این رو، دیگر به فعالیت خود با دولت جمهوری اسلامی ادامه نمی‌دهد.

پس از توافق هسته ای سه سال پیش، ولوو با این هدف گذاری که دولت جمهوری اسلامی تبدیل به مرکز اصلی صادرات کامیون‌های شرکت در خاورمیانه و شمال آفریقا شود، فعالیت خود را در این کشور ادامه داد.

دولت پرزیدنت ترامپ جمهوری اسلامی را به نقض برجام از طریق برنامه موشکی و بی‌ثبات سازی در منطقه متهم کرد و ضمن اعلام خروج آمریکا از برجام، دستور بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را صادر کرد. مرحله اول تحریم ها از مرداد امسال بازگشت و اجرایی شد.

بعد از آن بود که شرکت‌های اروپایی دوباره اقدام به ترک قرارداد با جمهوری اسلامی کردند. با اینکه دولت‌های اروپایی موافق حفظ برجام هستند، اما شرکت‌های بزرگ برای دوری از مجازات توسط آمریکا و به دلیل نبود امکان نقل و انتقال کلان پول، بازار اقتصادی جمهوری اسلامی را ترک می‌کنند.

پیشتر، «دویچه بان» که اپراتور دولتی راه آهن آلمان به شمار می رود، اعلام کرد از دو پروژه مشاوره و همکاری فنی با جمهوری اسلامی  خارج می شود. همچنین «دویچه تلکام» نیز در پی تحریم های آمریکا به فعالیت های خود را با دولت جکهوری اسلامی پایان می دهد. شرکت فولاد اس ام اس آلمان نیز چندی پیش اعلام کرد که روابط خود با جمهوری اسلامی را متوقف می‌کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ اتحادیه اروپا در نظر دارد برای حفظ برجام همکاری با جمهوری اسلامی را ادامه دهد و از شرکت‌های اروپایی خواسته است با جمهوری اسلامی تجارت کنند، اما کارشناسان می‌گویند در سایه بازگشت تحریم‌های آمریکا، مقامات اروپایی قدرت عمل زیادی برای تشویق شرکت های بزرگ چند ملیتی به ادامه فعالیت با جمهوری اسلامی را ندارند.