در واکنش به اخراج دو کارمند سفارت؛ هلند سفیر خود در تهران را فراخواند

0
197

وزارت خارجه هلند اعلام کرد سفیر خود در تهران را برای مشورت به این کشور فراخوانده است.

وب‌سایت وزارت خارجه هلند روز دوشنبه ۱۳ اسفند ماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد سفیر خود در تهران را فراخوانده است. استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند هم در حساب توئیتر خود نوشت دلیل این مسئله اخراج دو تن از کارکنان سفارت هلند در تهران است.

وزارت خارجه هلند اعلام کرده است که پس از اعلام خبر اخراج دو کارمند خود، سفیر جمهوری اسلامی را احضار و به او اعتراض کرده است. این وزارت‌خانه اخراج کارکنان خود را «غیرقابل قبول» توصیف کرد.

وزیر خارجه هلند در بیانیه خود نوشته است: ‌«وزارت خارجه جمهوری اسلامی دو تن از کارکنان سفارت را عنصر نامطلوب خوانده است. هر دوی آن‌ها روز دوشنبه ۱۳ اسفند به هلند بازگشتند.»

«عنصر نامطلوب»، اصطلاحی در حقوق بین‌الملل است که از سوی یک دولت درباره دیپلمات‌ها به کار گرفته می‌شود. وقتی کشوری یک شهروند خارجی را عنصر نامطلوب معرفی کند، این اجازه را دارد بدون هیچ‌گونه توجیه یا تعقیب قضائی، فرد مزبور را از کشور اخراج کند.

هلند تابستان سال جاری دو نفر از کارمندان سفارت جمهوری اسلامی را اخراج کرده بود.

در ماه‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی و برخی کارکنان سفارت‌های جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی به دست داشتن در سلسله تلاش‌هایی برای بمب‌گذاری در مراسم و قتل مخالفان حکومت متهم شده‌اند.

دست داشتن در قتل دو ایرانی در هلند که یکی از آن‌ها محمدرضا کلاهی متهم بمب‌گذاری در ساختمان حزب جمهوری اسلامی در تیرماه سال ۶۰ بود، انفجار تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس در بهار و تلاش برای ترور حبیب جبر، از رهبران گروه موسوم به «جنبش آزادى‌بخش الاحواز» در پاییز سال جاری از جمله اقدام‌هایی هستند که منجر به تحریم بخشی از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از سوی اتحادیه اروپا شده‌اند.

همچنین علاوه بر دو دیپلمات در هلند، فرانسه هم یک دیپلمات جمهوری اسلامی را اخراج کرده است.

اسدالله اسدی هم از کارکنان سفارت ایران در اتریش است که به اتهام دست داشتن در تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق از سوی دولت آلمان بازداشت شد و سپس به بلژیک تحویل داده شد.

به گزارش صدای آمریکا؛ پیشتر مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده از اقدامات هلند، فرانسه، دانمارک و دیگر کشورهای اروپایی در برخورد با دیپلمات های جمهوری اسلامی از آنها تقدیر کرده بود.