درخواست نمایندگان کانادا برای اجرای تحریم ماگنیتسکی علیه جمهوری اسلامی

0
294

جمعی از قانونگذاران کانادایی خواستار تحریم مقامات جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر بر اساس قانون ماگنیتسکی شدند. پارلمان کانادا این قانون را پس از مرگ وکیل روس سرگئی ماگنیتسکی در زندان تصویب کرد.

شماری از نمایندگان حزب لیبرال پارلمان کانادا، حزب جاستین ترودو و نمایندگانی از دو حزب رقیب او خواستار اجرای تحریم‌ ماگنیستکی توسط دولت کانادا علیه مقامات جمهوری اسلامی شدند.

آنها با استناد به گزارش “مرکز حقوق بشر پائول والنبرگ کانادا” در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، از دولت جاستین ترودو خواسته‌اند ۱۹ نفر از مقامات جمهوری اسلامی را به دلیل نقض حقوق بشر بر اساس این قانون تحریم کند.

قانون ماگنیتسکی سال گذشته در پارلمان کانادا به یاد وکیل روس سرگئی ماگنیتسکی تصویب شد. این وکیل روس پس از بازداشت در زندانی در روسیه درگذشت و مرگ مشکوک او بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی جهان داشت.

قانونی که به نام او در پارلمان کانادا تصویب شده به دولت این کشور اجازه می‌دهد، تحریم‌های گسترده‌ای علیه ناقضان حقوق بشر در کانادا اجرا کند. به عنوان مثال دولت کانادا در واکنش به قتل فجیع جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سرشناس عربستان در کنسولگری این کشور در ترکیه  ۱۷ تن از مقامات سعودی را که در قتل او دست داشتند بر اساس قانون ماگنیتسکی تحریم کرده است.

اروین کوتلر، مدیر مرکز حقوق بشر پائول والنبرگ که  خود عضو حزب لیبرال کاناداست نقض حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی را گسترده خوانده و خواستار واکنش دولت کاناداد شده است. مایک لویت، رئیس کمیته روابط خارجی کانادا نیز گفته است: «رژیم جمهوری اسلامی باید پاسخگوی رفتار خود باشد و به نقض حقوق بشر پایان دهد.»

از جمله مقاماتی که نام آنها در این فهرست ذکر شده می‌توان به سید علیرضا آوایی وزیر اسبق دادگستری، محمود علوی وزیر کنونی اطلاعات و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اشاره کرد.

نمایندگان پارلمان کانادا همزمان خواستار آزادی شماری از چهره‌های محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی و لغو ممنوعیت خروج از کشور برخی دیگر از جمله مریم ممبینی، همسر کاووس سید امامی شده‌اند.

16741375_401

قانون ماگنیتسکی در پارلمان کانادا به یاد وکیل روس سرگئی ماگنیتسکی تصویب شد. او پس از بازداشت در زندانی در روسیه درگذشت

کریستیا فریلند، وزیرخارجه کانادا ماه گذشته تأکید کرده بود که اولویت او در مورد جمهوری اسلامی، اجازه بازگشت مریم ممبینی به کاناداست. مریم ممبینی که تابعیت کانادا را دارد،  پس از مرگ مشکوک همسرش در زندان، احضار و بازجویی شده است. او اجازه ندارد ایران را ترک کند.

جاسیتن ترودو پیشتر در مورد از سرگیری روابط  کانادا و جمهوری اسلامی ابراز خوشبینی کرده بود.

به گزارش دویچه وله؛ حال امکان برقرای روابط دو کشور بسیار اندک به نظر می‌رسد. بخش بزرگی از نمایندگان پارلمان کانادا مخالف از سرگیری روابط  دولت این کشور با جمهوری اسلامی هستند.