درخواست مصادره ۲۵۰ میلیون یورو از دارایی‌های توتال در پرونده رشوه به جمهوری اسلامی

0
277

دادسرای پاریس روز جمعه دوازدهم اکتبر، خواستار مصادره ۲۵۰ میلیون یورو از دارایی‌های شرکت نفتی توتال در پرونده پرداخت رشوه به جمهوری اسلامی شد. دادسرای پاریس همچنین خواستار جریمه ۷۵۰ هزار یورویی علیه شرکت توتال شده است. این حداکثر یک جریمه علیه یک شخص حقوقی است که در چنین پرونده‌هایی می‌توان در نظر گرفت.
شرکت فرانسوی توتال متهم است که در فاصله سالهای 2000 تا 2004 برای عقد قرارداد با جمهوری اسلامی به میزان 30 میلیون دلار به مقامات ایرانی رشوه داده است.

در آن زمان، مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، مدیر شرکت های پیمانکار شرکت ملی نفت ایران بود.

این رشوه توتال به عقد قراردادی دو میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی در ارتباط با توسعۀ میدان گازی پارس جنوبی در سال ١٩٩٧ منجر شد.

در آن زمان، آمریکا شرکت توتال و دیگر شرکتهای خارجی طرف قرارداد با جمهوری اسلامی را تهدید به تحریم کرده بود.

چند سال پس از این ماجرا، تحقیقات قضایی در این زمینه آغاز شد و بالاخره روز پنجشنبه ١١ اکتبر/١٩ مهر، محاکمۀ شرکت عظیم نفتی توتال در پاریس آغاز شد و در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

اما سه نفر اصلی درگیر در این پرونده یا مرده‌اند یا در وضعیتی نامعلوم قرار دارند: کریستف دو مارژوری مدیرعامل پیشین شرکت توتال که در زمان عقد قرارداد مدیر بخش خاورمیانه این شرکت بود، چهار سال قبل (٢٠ اکتبر ٢٠١۴) طی سانحه‌ای در فرودگاه مسکو کشته شد، بیژن دادفر، مدیر شرکت مشاوره و طرف قرارداد با شرکت فرانسوی توتال به گفتۀ وکیل وی در اثر بیماری اخیراً درگذشته است و گفته می‌شود یکی دیگر از واسطه ها به نام عباس یزدی، از نزدیکان مهدی هاشمی، نیز جان سپرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ وکیل عباس یزدی مدعی است که او در دوبی ربوده شد و آدم‌ربایان توسط دادگاه محلی محکوم شدند، بی آنکه البته جسد عباس یزدی یافت شود.