درخواست برای اخراج سفیر جمهوری اسلامی از عراق به دلیل رفتار او در سالگرد پیروزی علیه داعش

0
300

مثال الآلوسی رئیس حزب امت عراق، از رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان این کشور خواست ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی در بغداد را به دلیل خروج از سالن مراسم هنگام ادای احترام به کشته شدگان نیروهای امنیتی عراقی در نبرد علیه داعش، اخراج کنند.

به گزارش رسانه‌های عراقی، الآلوسی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و پارلمام عراق، نوشت «سفیر جمهوری اسلامی که از فرماندهان شناخته شده سپاه پاسداران است، با عدم احترام به شهدای عراق، دست به اقدامی غیر اخلاقی و غیر دیپلماتیک زد». او رفتار سفیر جمهوری اسلامی را «بی احترامی به عراق و مردمش» توصیف کرد.

ایرج مسجدی به طور ناگهانی از برنامه‌ای که به مناسبت اعلام پیروزی عراق علیه داعش برگزار شده بود، خارج شد. این برنامه‌ را «ائتلاف البناء» (سازندگی) در پارلمان عراق برگزار کرده بود. این ائتلاف از سه ائتلاف دیگر یعنی «الفتح» متشکیل از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی موسوم به حشد الشعبی، «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق و بخشی از «محور ملی» برگزار شده بود.

در بخشی از ویدیوی منتشر شده از این برنامه که در آن برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق و هادی العامری رئیس ائتلاف «الفتح» هم حضور یافته بودند، سفیر جمهوری اسلامی دیده می‌شود که بلافاصله پس از دعوت حاضران به ایستادن برای ادای احترام به «شهدای» عراق، از سالن خارج می‌شود.

برخی از سیاستمداران عراقی ناخرسندی خود را از این اقدام سفیر جمهوری اسلامی ابراز کردند و آن را بی احترامی به کسانی توصیف کردن که در راه مبارزه علیه داعش، جان خود را از دست دادند.

به گزارش العربیه؛ عراق 10 دسامبر 2017، پیروزی نظامی علیه داعش را در نبردی که از حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برخوردار بود، اعلام کرد.