درخواست آرژانتین از روسیه برای بازداشت ولایتی

0
211

قاضی فدرال آرژانتین از مسکو خواست که مشاور عالی سید علی خامنه ای را که اکنون در روسیه به سر می‌برد، بازداشت و به این کشور تحویل دهد.

 یکی از دادگاه‌های فدرال آرژانتین از دستگاه قضایی روسیه خواست که «علی اکبر ولایتی» فرستاده ویژه حسن روحانی و مشاور عالی سید علی خامنه ای در امور بین‌الملل را بازداشت و به این کشور استرداد کند.

ولایتی روز چهارشنبه برای گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه و دیدار با مقامات روسیه از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور، به مسکو سفر کرد.

به نوشته وبگاه «آی۲۴ نیوز» قاضی این دادگاه فدرال با متهم کردن ولایتی به ارتباط با «حادثه آمیا» – انفجار در مقر یهودیان در آرژانتین در سال ۱۹۹۴ – از روسیه خواست تا او را به این دلیل دستگیر کنند.

دولت آرژانتین در سال ۲۰۱۶ وفتی که علی اکبر ولایتی به مالزی و سنگاپور سفر کرده بود این درخواست را عنوان کرده بود.

مجددا خواستار بازداشت او شده بود. ۲۷ تیر ۱۳۷۳ ساختمان بزرگی در بوینس‌آیرس که متعلق به یهودیان آرژانتین بود، هدف یک عملیات انفجاری قرار گرفت که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد.

«حادثه آمیا» – انفجار در مقر یهودیان در آرژانتین در سال ۱۹۹۴ بود که توسط عماد فايز مغنية معروف به «حاج رضوان» از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان که فرماندهی این عملیات تروریستی را بر عهده داشت. این عملیات تروریستی به پشتیبانی دولت جمهوری اسلامی و توسط این فرمانده نظامی حزب الله لبنان که در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ در انفجاری در دمشق کشته شد انجام شد.

به گزارش خبرگزاری های داخلی؛ عماد فايز مغنية در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب اتحادیه اروپاو فهرست تروریستهای کشورایالات متحده آمریکا قرار داشت او یکی از رهبران نظامی حزب‌الله لبنان در جنگ اسرائیل و لبنان در تابستان ۲۰۰۶ بود.