دانمارک هم برقع و نقاب را برای زنان ممنوع کرد

0
235

دانمارک از ماه اوت (مرداد) پیش رو پوشیدن برقع و نقاب برای زنان را ممنوع می‌کند.

بدین ترتیب دانمارک هم به زمره کشورهای اروپایی چون بلژیک و فرانسه می‌پیوندد که برای زنان، اکثرا مسلمان، مقیم این کشور به دلایلی که امنیتی خوانده شده مقررات پوشش عمومی وضع می‌کند.

پارلمان این کشور روز پنجشنبه (۳۱ مه) با ۷۵ رای موافق در برابر ۳۰ رای مخالف این قانون را به تصویب رساند. این در حالی بود که ۷۴ نماینده پارلمان هم رای ممتنع دادند و به همین علت انتظار می‌رود تصویب این قانون مناقشه جدیدی در جامعه دانمارک ایجاد کند.

اگر چه حامیان این قانون جدید آن را “ممانعت از پوشاندن کامل صورت” معرفی کرده‌اند و آن را بی‌ارتباط به مسایل مذهبی و مسلمانان می‌دانند گروه‌های حقوق بشری با اعتراض به وضع آن می‌گویند اجرایی شدن چنین قوانینی علاوه بر نقض حقوق فردی تصمیمی “غیرضروری و نامتناسب” است.

آنها این تصمیم را به علت تعداد اندک زنان برقع پوش در دانمارک و همچنین نبود شواهد کافی برای مرتبط دانستن وضع چنین قوانینی با افزایش امنیت عمومی “نامتناسب” ارزیابی می‌‌کنند.

در همین حال، وزیر دادگستری دانمارک گفته تصمیم نهایی در مورد این که چه کسی در چه موقعیت و شرایطی این قانون جدید را نقض کرده و باید جریمه شود برعهده افسران پلیس گذاشته شده است.

بنابر این قانون جدید که قرار است از دو ماه دیگر (اول ماه اوت) در دانمارک به اجرا گذاشته شود افراد به دلایل “موجه” می‌توانند صورت خود را بپوشانند؛ برای مثال، در زمستان و سرمای شدید و یا هنگام موتورسواری و گذاشتن کلاه ایمنی. اما کسانی که به تشخیص افسران پلیس بدون علل موجه صورت خود را پوشانده باشند بار نخست تا سقف ۱۱۸ یورو و در صورت تکرار ممکن است تا سقف ۱۰۰۰ یورو جریمه و حتی به تحمل ۶ ماه زندان محکوم شوند.

به گزارش بی بی سی؛ پیش از دانمارک، فرانسه، اتریش و بلژیک هم قوانین مشابهی را تصویب و به اجرا گذاشته‌اند. استان کبک کانادا هم از پاییز گذشته قانونی مشابه را به اجرا گذاشت.