خیام راهی آمریکا شد

0
436

سفر یک مجسمه سنگی از ایران به نیویورک.

حسین فخیمی هنرمند مجسمه ساز ایرانی، عصر روزدوشنبه 10 شهریورماه بعد از ساعت ها کار آماده سازی و بسته بندی، مجسمه «خیام» را به مقصد منهتن نیویورک بدرقه کرد.

حسین فخیمی از پیشکسوتان هنر مجسمه‌سازی در ایران عصر روزدوشنبه 10 شهریور ماه در حالی سومین نسخه مجسمه «خیام» خود را بدرقه کرد که این هنرمند تا ساعت ها در کنار گروهی از متخصصان به دقت و ظرافت هر چه تمام گرد مجسمه‌اش می‌چرخید و بر چگونگی بسته‌بندی و حمل و نقل صحیح مسافرش به سمت آمریکا نظارت داشت.

امور بسته‌بندی و حمل و نقل در نهایت دقت کارشناسان و مسئولان حمل و با درایت خالق آن انجام شد و بعد از ساعت ها تلاش و پیگیری این اثر جاودانه که مجسمه خیام شاعر شهیر ایرانی است، رهسپار شهر منهتن در نیویورک شد.

IMG21003091
فخیمی مجسمه خیام را در سه نسخه ساخته است که یک نسخه آن اردیبهشت ماه امسال در نیشابور زادگاه این شاعر و فیلسوف ایرانی نصب شد، نسخه دوم این اثر نیز قرار است به فلورانس ایتالیا سفر کند و نسخه سوم آن هم مورد استقبال شهرداری منهتن نیویورک قرار گرفته و به زودی مهمان همیشگی این شهر خواهد بود.

حسین فخیمی که دارای مدرک پروفسورای طراحی و مجسمه سازی از دانشگاه مادرید اسپانیاست، درباره چگونگی ساخت این مجسمه 2 متری گفت: ساخت این مجسمه حدود 2 سال کار مطالعاتی داشت و در نهایت منجر به ساخت 3 نسخه 2 متری از این شاعر و ریاضی‌دان بزرگ ایرانی شد که به صورت نشسته ساخته شده است.

IMG21003145
فخیمی درباره ویژگی های شخصیتی خیام نیشابوری که در ساخت این اثر به آنها توجه داشته است، توضیح داد: وقتی کار ساخت این تندیس به من واگذار شد، به این فکر کردم که پیش از طراحی و ساخت مجسمه باید خیام را به خوبی بشناسم. شناخت من از او در اندازه یک شاعر بزرگ ایرانی بود اما در مطالعات و پژوهش هایی که درباره این بزرگمرد ایرانی طی مدت 6 ماه انجام دادم به زوایای مختلف شخصیتی و علمی او بیشتر پی بردم و متوجه شدم که خیام تنها یک شاعر بزرگ نبوده است بلکه او منجم، فیلسوف و ریاضی دان بسیار برجسته ای بود که می توان از او به عنوان پدر علم دنیا یاد کرد.

این هنرمند مجسمه‌ساز به روند پژوهش هایش و گفتگوهایی که با صاحبنظران بسیار از جمله دکتر الھی قمشه ای، دکتر دینانی، دکتر خرمشاھی، دکتر سمسار و … داشته است اشاره کرد و ادامه داد: بعد از این مطالعات بود که طراحی اولیه از خیام را انجام دادم و ساخت نهایی آن به دلیل سنگ اندازی های بسیاری که رخ داد 2 سال به طول انجامید.

IMG21003183
خالق تندیس صلح در مقر سازمان یونسکو در ادامه درباره جنس مجسمه خیام و چگونگی انتخاب این متریال افزود: در پژوهش هایی که داشتم بهتر دیدم که از سنگ استفاده کنم و به این منظور حدود یک سال و نیم در معادن سنگ ایران و کشورهای شرقی و غربی آن جستجو کردم اما در نھایت به این نتیجه رسیدیم که مجسمه خیام را بهتر است از سنگھای معادن ایران بسازیم و سرانجام یک قطعه سنگ 18 تنی و دو قطعه سنگ 12 تنی را انتخاب کردیم که در نھایت این سه اثر را در ابعاد 2 متری ساختم.

IMG21003247
فخیمی با اشاره به محل نصب این سه اثر گفت: یک نسخه از مجسمه خیام را به مقصد فلورانس ایتالیا و دیگری به مقصد نیشابور آماده شده و نسخه سوم نیز راهی منهتن آمریکاست.

این استاد مجسمه سازی در پایان درباره شرایط نصب نسخه نیشابور یادآور شد: 28 اردیبهشت ماه این مجسمه به مناسبت بزرگداشت خیام به نیشابور منتقل شد و قرار است در شرایط مناسب و فضایی که با تعریف شخصیت این شاعر و ریاضی دان ھماھنگی دارد، نصب شود و به ھمین منظور از آنھا خواستم تا بقعه ای را متأثر از نوعی معماری دوران سلجوقیان طراحی کنند که در درون این بقعه آثار و کتب خیام به نمایش گذاشته شود و در مرکز آن نیز آب نمایی طراحی شود که مجسمه خیام بر بالای آن قرار گیرد و سقف بقعه را نیز آسمان‌نگار کنند که به منجم بودن خیام اشاره داشته باشد.

IMG21003379
حسین فخیمی متولد 1324 در شھرستان ابھر است. وی پروفسورای طراحی و مجسمه سازی خود را از دانشکده ھنرھای زیبای مادرید دریافت کرده و دوره ھای مختلفی را گذرانده و دارای گواھی مجسمه سازی از «ُدن خوان آوالوس» مجسمه ساز مشهور اسپانیا، گواهی طراحی از حسین شیخ از استادان هنرستان کمال‌الملک، گواهی ساخت و ساز مدال و نشان از دانشکده هنرهای زیبای مادرید، گواهی درجه گراور از دانشکده هنرهای زیبای مادرید، گواهی ریخته گری برنز از کارگاه آرپولسای مادرید است.

او خالق تندیس صلح است که در حال حاضر در مقر سازمان یونسکو قرار دارد. این تندیس شامل دو قوی سپید است که یادآور نمادی از صلح و عشق به حضرت علی(ع) است.

به گزارش مهر؛ مجسمه مادر شهید، تولد مادر و فرزند در مرکز گفتگوی تمدن ها و مجسمه خیام از دیگر آثار این مجسمه ساز ایرانی است. او در حال حاضر در تدارک ساخت پروژه ای با عنوان «شهر هنر» به عنوان یک طرح ملی است.