خواست پرزیدنت ترامپ از کنگره و متحدان آمریکا برای رفع نواقص برجام

0
346

تصمیم پرزیدنت ترامپ به اجتناب از تایید عملکرد جمهوری اسلامی به توافق اتمی برجام با واکنش توام با ابراز امیدواری متحدان اروپایی آمریکا برای باقی ماندن آمریکا در این توافق مواجه شده است، ضمن آنکه متحدان اروپایی تاکید کرده‌اند برای رفع نگرانی‌های آمریکا در نظر دارند با جمهوری اسلامی وارد گفتگو شوند.

در همین حال کنگره آمریکا نیز خود را برای اقداماتی آماده می‌کند که پرزیدنت ترامپ گفته است اگر با همکاری متحدان آمریکا به رفع نقایص مورد نظر او از برجام منجر نشود، آمریکا را از این توافق خارج می‌کند.

پرزیدنت ترامپ روز جمعه ۲۱ مهر در تشریح سیاست جامع آمریکا در قبال جمهوری اسلامی گفت که باید توافق هسته‌ای توسط کنگره و متحدان آمریکا که در تدوین آن نقش داشتند، بازنگری شود.

او گفت: «من به دولت دستور می‌دهم از نزدیک با کنگره و متحدانمان برای رفع اشکالات بی‌شمار این توافق همکاری کنند تا رژیم جمهوری اسلامی هرگز نتواند با سلاح‌های اتمی جهان را تهدید کند.»

پرزیدنت ترامپ هشدار داد: «در صورتی که نتوانیم در همکاری با کنگره و متحدانمان به راه حلی دست یابیم، آنوقت توافق ملغی خواهد شد.»

جیم متیس وزیر دفاع آمریکا در پی این سخنان گفت حال که پرزیدنت ترامپ تصمیمش را اعلام کرده است، مشورت با متحدان آمریکا در خاورمیانه و دیگر مناطق برایش اولویت دارد و می‌خواهد دیدگاه آنها را درباره آنچه پرزیدنت ترامپ، رفتار سوء جمهوری اسلامی می‌خواند، بداند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که اطمینان دارد متحدان آمریکا در اروپا و خاورمیانه از تصمیم پرزیدنت ترامپ، حمایت می‌کنند.

از سوی دیگر، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان گفت که متحدان اروپایی آمریکا می‌خواهند به توافق پایبند بمانند و می‌خواهند آمریکا را نیز برای پایبندی به آن قانع کنند.

او گفت: «ما در هفته‌های آتی با همه توان برای متقاعد کردن کنگره آمریکا در حفظ توافق تلاش می‌کنیم و برای چگونگی تغییر رفتار جمهوری اسلامی در زمینه‌های دیگر سیاسی در خاورمیانه، نیز بحث خواهیم کرد.»

ترزا می نخست وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه با صدور بیانیه مشترک اعلام کردند که به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی پایبند خواهند بود، اما در عین حال، از جمهوری اسلامی خواستند در مذاکراتی سازنده برای توقف اقدامات بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه شرکت کند.»

در همین حال هیلاری کلینتون، نامزد پیشین حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و نانسی پلوسی رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان، تصمیم پرزیدنت ترامپ را یک اشتباه توصیف کردند.

هیلاری کلینتون گفت: «اشتباه بزرگیست. هیچ مدرکی وجود ندارد که جمهوری اسلامی در این توافق که بریتانیا و قدرت‌های دیگر جهان به همراه آمریکا امضا کردند، تقلب کرده است.»

چاک شومر، سناتور با سابقه دمکرات که در دو سال گذشته از توافق انتقاد کرده بود هم از پرزیدنت ترامپ خواست که به آن پایبند بماند.

در مقابل، رهبران جمهوریخواه در مجلس نمایندگان و سنا از تصمیم پرزیدنت ترامپ استقبال کردند.

اد رویس، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان همراه با جمعی دیگر از اعضای این کمیته در بیانیه‌ای گفتند در راستای تصمیم پرزیدنت ترامپ گام بر خواهند داشت و تحریم‌های غیرهسته‌ای بیشتری را به دلیل حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و برنامه موشکی بالستیک آن تصویب خواهند کرد. پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان نیز بیانیه‌ای با همین مضمون صادر کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ اسرائیل و عربستان سعودی، از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، از تصمیم پرزیدنت ترامپ استقبال کرده‌اند.