خواست ملک سلمان از جامعه جهانی برای موضع‌گیری در برابر جمهوری اسلامی

0
175

پادشاه عربستان سعودی در جریان نشست کشورهای عربی و اروپایی در شرم‌الشیخ مصر از جامعه بین‌الملل خواست در برابر “دخالت‌های آشکار جمهوری اسلامی” موضع‌گیری کند. او از تلاش‌ کشورهای اروپایی برای حل مسئله فلسطین قدردانی کرد.

نخستین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیهعرب و اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۵ اسفند (۲۴ فوریه) کار خود را در شهر بندری شرم‌الشیخ در مصر آغاز کرد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، در این نشست دو روزه که با حضور ۵۰ تن از سران و نمایندگان این دو اتحادیه تشکیل شده است، از کشورهای جهان خواست در برابر آنچه که او “دخالت‌های جمهوری اسلامی” خواند، واکنش نشان دهند.

پادشاه عربستان سعودی گفت که “پشتیبانی جمهوری اسلامی از شبه‌نظامیان حوثی یمن و دیگر نیروهای شبه‌نظامی در منطقه” نشان دهنده “دخالت‌های آشکار جمهوری اسلامی” در امور سایر کشورها و اقدامات خصمانه این کشور است. 

ملک سلمان گفت: «ما خواستار موضعگیری جامعه بین‌الملل برای پایان دادن به  دخالت‌های آشکار جمهوری اسلامی هستیم.»

ملک سلمان همچنین از جامعه بین‌الملل خواست که دولت جمهوری اسلامی را مجبور کند “به قوانین بین‌المللی و اصول همجواری” احترام بگذارد و به برنامه‌های هسته‌ای و پروژه‌های موشک بالستیکی خود پایان دهد.

پادشاه عربستان سعودی همزمان از تلاش‌های کشورهای اروپایی برای یافتن راه حلی برای مسئله فلسطین ستایش کرد.

ملک سلمان گفت که موضع‌گیری پادشاهی عربستان نسبت به موضوع فلسطین “همواره ثابت و پایدار” بوده است. او گفت که اگر راهکاری برای حل مشکل فلسطین ایجاد شود، ثبات در منطقه برقرار خواهد شد.

پادشاه عربستان نسبت به ادامه درگیری‌ها در مناطق فلسطینی هشدار داد و بر “حقوق عادلانه ملت فلسطین” تاکید کرد. او گفت: «ما باز هم تکرار می‌کنیم که موضع پایدار ما بازگرداندن حقوق مشروع ملت فلسطین است.»

تلاش برای یافتن راه‌حلی برای بحران یمن 

ملک سلمان در نشست شرم‌الشیخ حوثی‌های مورد حمایت ایران را مسئول وضعیت فعلی یمن خواند. او تصریح کرد: «خواست عربستان سعودی در مطابقت با اراده جامعه جهانی در حمایت از دولت قانونی یمن و واداشتن شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی به پذیرش آن است.»

ملک سلمان بر “اهمیت یافتن راه‌حل سیاسی برای درگیری‌های یمن” تاکید کرد و گفت که پادشاهی عربستان خواستار پایان دادن به بحران در این کشور بر پایه قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و مذاکرات میان کشورهای عربی و گروه‌های متخاصم در یمن است.

پادشاه عربستان سعودی گفت که انصارالله یمن تاکنون ۲۰۰ موشک بالستیک جمهوری اسلامی را به سوی شهرهای عربستان پرتاب کرده است.

ملک سلمان گفت: «ما خواستار پیگیری اجرای مفاد توافق‌نامه سوئد و نتایج مذاکرات مورد توافق قرار گرفته در آن هستیم. ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که شبه نظامیان تروریست حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی را مسئول کندی روند اجرای توافق‌نامه سوئد بشناسد».

ملک سلمان تاکید کرد که پادشاهی عربستان تلاش‌های زیادی را برای موفقیت مذاکرات سوئد انجام داده است.

به گزارش دویچه وله؛ ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در راه نشست شرم‌الشیخ گفت که از پادشاهی عربستان خواهد خواست از نفوذ خود برای حل بحران یمن و پیشبرد مذاکرات صلح استفاده کند. او گفت: «پیام ما روشن است؛ بگذارید تلاش‌های خود را برای حل بحران یمن دوبرابر کنیم.»