حکم اعدام رامین حسین‌پناهی در دیوان عالی کشور تایید شد

0
269

حسین احمدی‌نیاز وکیل دادگستری با اعلام این که اعدام موکلش رامین حسین‌پناهی در دیوان عالی کشور تایید شده حکم را ناعادلانه خواند و گفت دادگاه تجدید نظر با عجله و بدون توجه به مدارک و دفاعیات متهم و موکلش حکم را صادر کرده است.

آقای احمدی‌نیاز روز ۲۲ فروردین گفت روز بیستم فروردین و در مراجعه به دادگاه متوجه شده شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور حکم رامین حسین‌پناهی را تایید کرده است. این وکیل دادگستری به کمپین گفت حکم اعدام موکلش ناعادلانه است و بدون توجه به دفاعیات متهم صادر و تایید شده است.

او گفت: «با این که در دادگاه ثابت شد ایشان مسلح نبوده و به سمت کسی تیراندازی نکرده دادگاه بدوی به اتهام «بغی» که درباره عملیات مسلحانه و کشیدن سلاح است حکم اعدام صادر کرد، دادگاه تجدیدنظر هم بدون توجه به دفاعیات ما و با عجله حکم را تایید کرد، به عنوان وکیل آقای حسین پناهی این حکم را ناعادلانه می‌دانم و برای اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد به آن اعتراض خواهم کرد.»

رامین حسین پناهی فعال سیاسی کرد ۲۴ ساله، سوم تیر ماه ۱۳۹۶ در حمله نیروهای سپاه پاسداران به یک تیم از اعضای حزب کومله کردستان از ناحیه شکم، کمر و پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بازداشت شد و در پنجم بهمن ماه ۱۳۹۶ در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج طی یک جلسه دادگاه کوتاه به اعدام محکوم شد.

حسین احمدی‌نیاز پس از صدور حکم اعدام در مرحله نخست نیز گفت امیدوار است دیوان عالی کشور در مرحله تجدید نظر با رافت بیشتری حکم صادر شده در دادگاه بدوی را نقض کند: «این حکم شایسته موکل من نیست و قابل نقض شدن است و من امیدوارم با دفاعیات و رافت بیشتر، در مرحله تجدیدنظر خواهی و در دیوان عالی کشور حکم اعدام نقض شود.»

آقای احمدی‌نیاز گفت با توجه به عدم دست بردن موکلش به سلاح و عدم شرکت در یک جدال مسلحانه، او امیدوار است حکم موکلش در دیوان عالی کشور به حبس تغییر کند، اتفاقی که رخ نداد و حکم عینا تایید شد.

در زمان بازداشت رامین حسین پناهی در شهر سنندج ، سه تن دیگر اعضای کومله به نام‌های حامد سیف‌پناهی، بهزاد نوری و صباح حسین پناهی نیز که در کمین سپاه پاسداران قرار گرفته بودند، کشته شدند و هنوز پیکرهای آنان به خانواده تحویل داده نشده است. تعدادی از اعضای خانواده حسین پناهی نیز پس از بازداشت رامین بازداشت و به زندان محکوم شدند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشردرایران؛ رامین حسین‌پناهی ابتدای بازداشت در سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه نگهداری می‌شد، پس از مدتی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد و اکنون در زندان عمومی سنندج به سر می‌برد.