جورج کلونی از سریال جدید و بیهودگی جنگ گفت

0
356

بازیگر و کارگردان سرشناس در یک نشست تلویزیونی درباره جدیدترین کار خود یعنی سریال کوتاه «تبصره ۲۲» صحبت کرد.

۲۵ سال پس از آنکه کلونی با ایفای نقش در سریال طولانی «ER» در تلویزیون توجه زیادی به خود جلب کرد اکنون با یک سریال کوتاه و متفاوت به تلویزیون بازگشته است.

اما سریال جدید هر سریالی نیست بلکه سریالی ۶ قسمتی و اقتباسی از رمان مطرح «تبصره ۲۲» (کچ ۲۲) نوشته جوزف هلر است که سال ۱۹۶۱ منتشر شده و سال ۱۹۷۰ فیلمی از آن توسط مایک نیکولز ساخته شد.

کلونی که کارگردانی بعضی از قسمت‌های این سریال را نیز انجام داده در نقش شایس‌کوپف یک رئیس ارتشی نیز نقش‌آفرینی کرده است.

وی که در جمع انجمن منتقدان تلویزیونی ظاهر شده بود از این رمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های آمریکایی یاد کرد و گفت: وقتی در دبیرستان بودم لازم شد این رمان را بخوانم.

بازیگر ۵۷ ساله با شوخی افزود: البته خیلی وقت است که نخواندمش چون دبیرستان ۱۵ سال پیش تمام شد!

کلونی افزود: این رمان به نوعی اعتراضی علیه جنگ ویتنام و بازتاب دهنده بوروکراسی جنگ و مسخره بودن آن است.

این سریال بیشتر بر کاپیتان جان یوساریان با بازی کریستوفر آبوت تمرکز دارد. مأموریت‌های وی موجب مرگ و نابودی افراد زیادی در طی بمباران‌های جنگ جهانی دوم شده و خودش را هم به خطر انداخته است. معضل اصلی او «تبصره ۲۲» است که درباره تلاش برای فرار کردن از جنگ تحت عنوان جنون است؛ حتی اگر هر عمل او اثبات این امر باشد که او کاملاً هم عاقل است.

کلونی در پاسخ به این پرسش که وقتی فیلمی می‌سازید وقت کافی برای شناختن شخصیت‌ها ندارید گفت: نویسندگان راه‌هایی برای معرفی شخصیت‌ها پیدا می‌کنند که ما اصلاً فکرش را هم نمی‌کنیم.

در پاسخ به این پرسش که لوک دیویس تهیه کننده و یکی از نویسندگان می‌گوید کتاب درباره جنگ و جنون و سرمایه‌داری و دموکراسی است، وی گفت: اما این کتاب پاسخی دقیق به سیاست‌های امروز هم می‌دهد. به طور خاص همه ما هر روز بیدار می‌شویم و در یک جور وضعیت اضطراب‌آلود مشترک زندگی می‌کنیم و این تقلیدی از همان وضعیت است؛ انگار یک داستان ازلی باشد.

کلونی افزود: در حالی که فیلم سینمایی قبلی به بازخلق دیوانگی وحشیانه این رمان پرداخته در سریال به دلیل طولانی بودنش این امکان ایجاد شده تا سفر حسی شخصیت‌ها در عمل از آغاز تا انتها بررسی شود. به ویژه سفر یوساریان. اجرای جذاب آبوت به اینکه مخاطب بتواند با او همذات‌پنداری کند و او را باور کند کمک کرده و مخصوصاً وقتی او کارهای وحشتناکی می‌کند… یک کار واقعاً وحشتناک، یک کمدی خاص وحشتناک هم در آن ایجاد می‌شود.

کلونی درباره حضورش در ۳۳۱ اپیزود از سریال «ER» یا «فوریت‌های پزشکی» که سال ۲۰۰۰ از آن بیرون آمد هم گفت: این سریال یک لحظه متفاوت از کار من بود و ۶ نفر از ما ازآنجا ناگهان وارد یک جهان دیگر شدیم. همه چیز با آن سریال تغییر کرد.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، کلونی در برنامه تلویزیونی انجمن منتقدان تلویزیونی در پاسادنا این صحبت‌ها را مطرح کرد.