جمهوری اسلامی برای آزادی نازنین زاغری خواستار دریافت سپرده های دوران شاه شد

0
200

دولت جمهوری اسلامی به نوشتۀ روزنامه های بریتانیا خواستار دریافت سپرده های دوران شاه شده است. دولت بریتانیا می گوید پرداخت بیشتر از ۴۴۸ میلیون یورو( بیش از ۵۰۰ میلیون دلار) به جمهوری اسلامی، هیچ ربطی به تلاش ها برای آزادی نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی ایرانی تبار، از زندان در ایران ندارد. به گفته سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، این پول به عدم رعایت یک قرارداد نظامی منعقد شده در دوران شاه که پس ار انقلاب از سوی بریتانیا معلق شد، مربوط می شود.

سخنگوی نخست وزیر انگلستان با این حال روشن نکرد که چرا در ٣٨ سال گذشته، این کشور به چنین نتیجه‌ای نرسیده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم ارتباط پرداخت پول از سوی بریتانیا و آزادی نازنین زاغری را رد کرد.

 دولت جمهوری اسلامی، بنوشتۀ روزنامۀ «سان» چاپ لندن، برای آزادی نازنین زاغری خواستار برخی اقدامات از سوی دولت بریتانیا از جمله پرداخت ۴۴۸ میلیون یورو به ایران شده است.

بر اساس این گزارش، مبلغ یاد شده مربوط به قرارداد خرید ۱۷۵۰ تانک چیفتن و تجهیزات نظامی دیگر از بریتانیا در دوره محمد رضا شاه پهلوی می شده که بریتانیا فقط ۱۸۵ دستگاه تانک آن را به جمهوری اسلامی تحویل داده است. روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشته است که بریتانیا آماده است بازماندۀ پیش پرداخت خرید این تجهیزات را به جمهوری اسلامی بازگرداند.

در تهران، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه گفت: « پرونده نازنین زاغری در دادگاه ایران بررسی و پس از طی مراحل حقوقی لازم ، برای ایشان محکومیت صادر شده است.»

بهرام قاسمی در مورد پرداخت پول یاد شده از سوی بریتانیا به جمهوری اسلامی گفت جمهوری اسلامی از مدتها قبل « برای دریافت حقوق حقه مردم ایران» از بریتانیا « تلاش و مذاکرات مفصل و طولانی داشته است» و «پرونده خانم نازنین زاغری و موضوع پرداخت بدهی دو مسئله جدا از یکدیگر هستند و هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد.»

با این حال، روزنامه سان به نقل از مقامات آگاه می نویسد ایران در مذاکرات با بریتانیا برای آزادی نازنین زاغری، علاوه بر باز پرداخت دارایی های ایران از دوران شاه، خواهان گشودن حساب بانکی برای سفارت جمهوری اسلامی در لندن وهم‌چنین تشویق و همکاری دولت بریتانیا برای حضور شرکت‌های بریتانیایی در ایران شده است.

بنوشتۀ این روزنامه، دولت جمهوری اسلامی امیدوار است با گشایش حساب بانکی بنام سفارت این کشور در لندن مشکلات جابجایی پول در بانک های بریتانیا را رفع کند.

از نظر تهران حضور شرکت های بریتانیایی دراین کشور با توصیه و همراهی دولت بریتانیا از یکسو نشانه‌ای از کارکرد موفق برجام خواهد بود و از سوی دیگر با توجه به نزدیکی بریتانیا به آمریکا، واشنگتن را در تحمیل تحریم های تازه بر جمهوری اسلامی محتاط تر خواهد ساخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ نازنین زاغری-راتکلیف که برای دیدار از خانوادۀ خود به جمهوری اسلامی رفته بود، از ١٩ ماه پیش در این کشور در زندان بسر می‌برد. او به عضویت در سازمان‌هائی که برای براندازی نظام تلاش می‌کنند و شرکت در تظاهرات اعتراضی به نتیجۀ دهمین انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی در برابر سفارت این کشور در لندن متهم شده است.