جمهوری اسلامی از زمان توافق اتمی ۲۳ موشک بالیستیک پرتاب کرده است

0
231

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از زمان حصول توافق جامع هسته‌ای با قدرت‌های جهاین در ژوئن ۲۰۱۵ تاکنون حداکثر ۲۳ پرتاب موشک بالیستیک انجام داده است.

طبق یافته‌های تحقیق بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، این آمار بر اساس منابع باز و گزارش‌های خبری فارسی و انگلیسی درباره آزمایش‌های موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی به دست آمده است.

با این حال، هنوز آمار رسمی توسط ایالات متحده یا سازمان ملل متحد در مورد تعداد پرتاب‌ها یا آزمایش‌های موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی پس از توافق جامع اتمی وین در دسترس نیست.

گزارش تحقیق بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در حالی منتشر می‌شود که اروپایی‌ها در حال مذاکره بر سر برخی از نگرانی‌های آمریکا درباره برجام و برنامه موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی هستند.

این گزارش همچنین همزمان با تحرکات کنگره آمریکا برای وضع محدودیت‌های احتمالی جدید بر برنامه موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی و همچنین طرح اصلاح توافق هسته‌ای وین منتشر می‌شود.

بهمن بن طالبلو نویسنده این گزارش می‌گوید، تعداد پرتاب‌های موشکی جمهوری اسلامی بعد از توافق هسته‌ای مهم است، زیرا نشانگر عزم جمهوری اسلامی برای (ساخت) وسیله حمل سلاح هسته‌ای است.

این تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در این گزارش می‌نویسد، از فوریه ۲۰۱۷ ظاهرا جمهوری اسلامی تنها یک بار یک موشک میان‌برد را آزمایش کرد، اما در فاصله ژوئیه ۲۰۱۵ تا فوریه ۲۰۱۷، هفت بار اقدام به آزمایش چنین موشک‌هایی کرده، که بیش از انواع موشک‌های دیگر است.

در این گزارش خاطر نشان می‌شود که موشک های با برد متوسط قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند و می‌توانند پایگاه‌های آمریکا و متحدان آن در منطقه را هدف قرار دهند.

به نوشته آقای طالبلو، یک ارزیابی و محاسبه معتبر از پرتاب‌ها و آزمایش‌های موشکی بالیستیک و آزمایش‌هایی به منظور سنجش میزان تهدید موشکی جمهوری اسلامی، و همچنین پایبندی آن کشور به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، لازم است.

به گزارش صدای آمریکا؛ وی در ادامه توصیه می‌کند که ایالات متحده رسما شمار پرتاب موشک توسط جمهوری اسلامی پس از توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بررسی و اطلاعت بروزتری در مورد این که این آزمایش‌ها تا چه موفقیت‌آمیز بوده‌ یا خواهند بود، ارائه نماید؛ همانطور که در مورد کره شمالی انجام می‌دهد.