جعفر پناهی و نادر ساعی‌ور برندگان جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن شدند

0
426

جایزه نخل طلای هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن پس از ۲۱ یک سال به یک کارگردان ژاپنی تعلق گرفت. همچنین به طور مشترک جایزه بهترین فیلمنامه به جعفر پناهی و نادر ساعی‌ور برای فیلم “سه رخ” و آلیس رورواچر برای فیلم “خوشبخت مثل لازارو” اهدا شد.

در مراسم اختتامیه جشنواره کن ۲۰۱۸ که شامگاه شنبه در سالن بزرگ “لومیر” در کاخ جشنواره برگزار شد، “هیروکازو کوره-اِدا” کارگردان ژاپنی برای ساخت فیلم “دزدان فروشگاه” جایزه نخل طلا را دریافت کرد.

این فیلم درباره یک خانواده کارگر در ژاپن است که پدر و فرزند خانواده به دزدی کردن از فروشگاهی علاقه دارند که در مسیر بازگشت آنها به خانه است. یک شب در راه برگشت از دزدی، “اُسامو” پدر خانواده به دختر کوچکی برخورد می‌کند که مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد.

جایزه نخل طلای کن امسال درحالی به یک کارگردان ژاپنی تعلق گرفت که آخرین بار در سال ۱۹۹۷ یک کارگردان ژاپنی به نام “شوهی ایمامورا” برای ساخت فیلم “مارماهی” این جایزه را کسب کرده بود.

” هیروکازو کوره-اِدا” همچنین اعلام کرد که مایل است جایزه خود را با جعفر پناهی و کیریل سیبرنیکوف، دو کارگردان ایرانی و روس که امکان حضور در جشنواره را نداشتند، تقسیم کند. وی همچنین در دریافت این جایزه “همه جوان‌هایی که کار سینما را آغاز می‌کنند” را هم شریک خود کرد

ستایش جعفر پناهی از عباس کیارستمی

جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره نیز به جعفر پناهی و نادر ساعی‌ور برای فیلم “سه رخ” و نیز “آلیس رورواچر” برای فیلم ” خوشبخت مثل لازارو” تعلق گرفت.

جعفر پناهی به دلیل ممنوع‌الخروج بودن، امکان حضور در این جشنواره را نیافت و سولماز پناهی دخترش جایزه پدر را دریافت کرد.

سولماز پناهی هنگام دریافت جایزه از طرف پدرش از اعضای هیئت داوران برای اعطای جایزه و همچنین اعضای کمیته انتخاب فیلم برای گنجاندن “سه رخ” در بخش مسابقه تشکر کرد.

او گفت که پدرش در این لحظه به یاد عباس کیارستمی، کارگردان فقید ایرانی است.

سولماز پناهی به نقل از پدرش گفت: “روزی که از کن با جایزه دوربین طلایی بازگشتم، عباس کیارستمی در فرودگاه تهران به استقبالم آمد. بسیار متاسفم که او دیگر در بین ما نیست و اگر بود هردو در تهران به تماشای مراسم امشب نشسته بودیم.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ گفتنی است جایزه دوربین طلایی، امسال به فیلم “دختر” اثر “لوکاس هونت” کارگردان بلژیکی تعلق گرفت.