جزئیات کشف ۴ تن “کله پاچه کرم‌زده” در اراک

0
282
تصویر از آرشیو

۴ تن کله پاچه فاسد در اراک در حالی کشف و ضبط شد که به گفته مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در شهریور و مرداد شاهد کشف ۵ محموله بزرگ مرغ و گوشت با میانگین وزنی نیم تن بوده‌ایم.

به گزارش تسنیم، بیست و سوم شهریورماه بود که سرگرد مهدی تقوی‌نیا رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی استان مرکزی از کشف و ضبط 4 تن کله پاچه غیر بهداشتی در طرح نظارتی ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی استان از یک سردخانه غیرمجاز در اراک خبر داد.

تقوی‌نیا افزود: در راستای اجرای طرح‌های نظارتی بر واحدهای نگهداری و عرضه مواد غذایی در سطح استان، ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی با همکاری کارشناسان اداره دامپزشکی، اقدام به سرکشی از سردخانه‌های غیر مجاز در شهرستان اراک کردند.

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی استان مرکزی با اشاره به کشف این میزان مواد فاسدشده، تصریح کرد: ماموران در بازرسی از این سردخانه چهار تن کله پاچه غیر بهداشتی کشف و پس از هماهنگی با دستگاه قضائی در راستای پیشگیری از به خطر افتادن بهداشت عمومی، معدوم کردند.

مسئولیت نظارت بر مراکز توزیع گوشت و محصولات دامی با دامپزشکی است
سعید حیدری رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی نظارت بر اماکن توزیع گوشت و تولیدات دامی را برعهده دامپزشکی دانست و به خبرنگار تسنیم گفت: مرکز بهداشت مسئولیت نظارت بر بهداشت فردی و مربوط به افراد را بر عهده دارد.

وی افزود: نظارت بر مراکز توزیع گوشت و محصولات دامی برعهده دامپزشکی استان است که در این باره اقدامات لازم نیز انجام گرفته است.

صدور کیفرخواست تحت عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی
فرشید طاهری دادستان استان مرکزی درباره محموله کله پاچه فاسد در اراک گفت: در جریان بازرسی از این سردخانه تعدادی از کله‎پاچه‌های کرم زده را مشاهده کردیم، این در حالی بود که این فرد بدون اینکه مجوز از دامپزشکی و مراکز بهداشت داشته باشد با جمع‌آوری و نگهداری در شرایط کاملا ناسالم و غیربهداشتی به فروش این کله پاچه‌ها اقدام می‌کرد.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع پرونده تحت عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تشکیل و کیفرخواست صادر شد.

دادستان عمومی و انقلاب استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه متهم اقدام به فک پلمب کرده بود در این رابطه نیز اعلام جرم شد و پرونده در شعبه جزایی در حال رسیدگی است.

محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به کشف و ضبط این محموله گفت: یک ماه پیگیر پرونده این سردخانه غیرمجاز بودیم، پیشتر به این واحد تذکر و برخورد شده بود ولی گزارشات مبنی بر تخلفات این واحد غیرمجاز باز دریافت می‌شد که با هماهنگی انجام گرفته با مراجع قضایی، نیروی انتظامی و بهداشت استان موضوع مورد بررسی و پیگیری جدی قرار گرفت.

وی افزود: این موضوع از طریق پلیس اماکن پیگیری شد که پس از حضور در محل و مشاهده کله پاچه‌های فاسد و حتی کرم‌زده در محل که نوع نگهداری اسف‌باری هم داشت ضمن معدوم کردن کله‌پاچه‌های فاسد در محل که قصد توزیع در طباخی‌های استان را داشتند، مجرمان در این مورد دستگیر و پرونده جهت سیرمراحل قانونی تشکیل و دراختیار مراجع قضایی قرار گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی استان مرکزی به‌طور مداوم و مستمر بر روی مراکز دارای مجوز نظارت کرده و ماهیانه بصورت مستمر 2 تا 3 بار از مراکز عرضه محصولات دامی نظارت و بازرسی به عمل می‌آورد که درصورت مشاهده تخلف ضمن تذکر نسبت به معدوم سازی اقدام می‌کند اما مراکز غیرمجاز را با گزارشات مردمی، پیگیری سازمانی و استفاده از همکاری دیگر نهادهای مرتبط پیگیر است.

شانقی بیان کرد: حوزه محصولات دامی که باسلامت جامعه سروکار دارد به هیچ وجه اغماض و مماشاتی نداریم و ضمن برخورد بسته به نوع تخلف اقدام به ابطال پروانه و مجوز واحد نیز اقدام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به اقدامات نظارتی سازمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد دستکاری تاریخ انقضای مرغ و گوشت تاریخ گذشته هستیم که درصورت مشاهده و کشف موضوع به شدت با آن برخورد می‌شود که برابر گزارشات در دو ماه گذشته پنج مورد با میانگین وزنی نزدیک به نیم تن انواع گوشت و مرغ فاسد و تاریخ انقضا گذشته که از سوی برخی مراکز در تاریخ انقضای آنها دستکاری شده و قصد توزیع مجدد داشته‌اند کشف، ضبط و معدوم شده و با آن واحدها برخورد شده است.

وی افزود: این محموله‌ها در اوزان مختلف چندصد کیلویی در ماه مردادماه و شهریورماه کشف شده است که با مرتکبین چنین جرایمی نیز به شدت برخورد شده است.

شانقی خاطرنشان کرد: این پرونده ها باهمکاری نیروی انتظامی و مراجع قضایی تشکیل پرونده شده و برای سیرمراحل قضایی در اختیار دستگاه مرجع قضایی قرار می‌گیرد.