جزئیات سقوط بوئینگ ۷۰۷ ارتش حامل گوشت

0
285

ستاد مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی اسامی ۱۵ نفر از کشته شدگان حادثه صبح دیروز بوئینگ ۷۰۷ ارتش  ایران را اعلام کرد.

 یک هواپیمای ۷۰۷ باری که از بیشکک قرقیزستان در حال حمل گوشت به تهران بوده، در فرودگاه فتح دچار سانحه شد.

۱۳:۴۰/ اسامی کشته شدگان اعلام شد

مدیر ستاد مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: همه ۱۵ جسد یافته شده از هواپیمایی که صبح دیروز در صفادشت کرج سقوط کرد به پزشکی قانونی استان البرز منتقل شدند.

 به گفته مهرداد علی بخشی، مدیر ستاد مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور، از ۱۶ سرنشین هواپیما، یک نفر زنده ماند و ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند. از ۱۵ جسد منتقل شده به پزشکی قانونی استان البرز، ۱۰ نفر شناسایی شدند و ۵ نفر نیز در حال شناسایی هستند. در بین ۱۰ جسد شناسایی شده، یک زن حضور دارد.

اسامی اجساد شناسایی شده به شرح زیر است:

۱- غفور قجاوند
۲- محمد باقر ندری
۳- جواد سلیمانی
۴- محمد عبدلی
۵- عزیراله علیزاده
۶- سعید قاسمی
۷- فریدون شیخی
۸- شاکر آجرلو
۹- مریم زارعی نژاد
۱۰- علی افروغ

اسامی زیر از سرنشینان هواپیما بودند که کار تشخیص هویت آن ها ادامه دارد:

محمد رضا طاهری
مصطفی محمودی
جواد مرادی
حمید رضا لطفیان
داود ذوالفقاری

فرشاد مهدوی نژاد، در این سقوط زنده ماند و به مراکز درمانی اعزام شد.

۱۱:۴۵/مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی: در حال بررسی علت حادثه هستیم

مدیرکل سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تیم مدیریتی از سازمان هواپیمایی در محل سانحه حضور دارند و علت بروز حادثه در دست بررسی است.

محمد سعید شرفی افزود: هنوز درباره علت بروز حادثه نمی توان اظهار نظر کرد اما اطلاع رسانی این سانحه به روابط عمومی ارتش محول شده است.

۱۱:۲۵/سخنگوی ارتش: در حال بررسی علل حادثه هستیم

امیرتقی خانی سخنگوی ارتش درباره جزئیات جدیدی از حادثه هواپیمای ۷۰۷ در فرودگاه فتح گفت: تیم های ارتش فعلاً در حال بررسی موضوع هستند.

3012810

سخنگوی ارتش با بیان اینکه یک نفر از مهندسین پرواز که از کارمندان ارتش است، زنده بوده و در بیمارستانی در استان البرز بستری شد، گفت: در مورد تعداد افراد حاضر در هواپیمای ارتش فعلاً نمی توانم اظهارنظری داشته باشم ولی ظاهراً ۱۶ نفر در هواپیما بودند که هنوز نمی توانم قطعی بگویم.

۱۱:۱۵/مدیرعامل شرکت پیشتیبانی امور دام: محموله متعلق به بخش خصوصی بود

حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: محموله گوشت هواپیمای ۷۰۷ سانحه دیده ارتش، متعلق به یک شرکت بخش خصوصی بوده است.

به گفته این مقام مسئول دولتی  فقط یک شرکت ایرانی از قرقیزستان گوشت وارد می کند.

وی درباره میزان محموله گوشتی که قرار بود توسط این  هواپیما وارد کشور شود، اضافه کرد: بنده اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم.

۱۱:۰۵/ کشته ها به ۸ نفر رسید- دو نفر از خدمه پرواز تنفس دارند

یک مقام مسئول در فرودگاه پیام با بیان اینکه هواپیمای سانحه دیده ۷۰۷ متعلق به ارتش بوده، گفت: به دلیل کم بودن دید ناشی از ابری بودن هوا، خلبان بوئینگ ۷۰۷ ارتش، فرودگاه فتح را با پیام اشتباه گرفته و در فرودگاه فتح می نشیند و به دلیل سنگین بودن این هواپیما، امکان بلند شدن مجدد از آن را نداشت. ولی به دلیل کوتاه بودن باند فرودگاه فتح، این هواپیما از باند خارج می شود.

این مقام مسئول در فرودگاه پیام البرز، ادامه داد: تا کنون ۸ نفر فوتی قطعی داشته ایم و دو نفر نیز تنفس داشتند که در حال انتقال به بیمارستان های نزدیک هستند اما احتمال انتقال آنها به بیمارستان های تهران وجود دارد.

وی یادآورد شد: دو نفر از سرنشینان این هواپیما از کارکنان شرکت واردکننده گوشت بوده و ۸ نفر نیز از کروی پروازی این هواپیما و از کارکنان ارتش بوده اند.

فرودگاه فتح و پیام چقدر فاصله دارند؟

یکی از احتمالات وقوع این سانحه اشتباه خلبان بوئینگ ۷۰۷ در تشخیص محل درست فرود عنوان شده است و این هواپیما که قرار بوده در فرودگاه پیام فرود بیاید در فرودگاه فتح به زمین نشسته است.

در تصویر زیر ، راستای دو باند فرودگاه فتح و پیام قابل مشاهده است. نقطه آبی فرودگاه پیام و نقطه قرمز فرودگاه فتح می باشد و فاصله این دو فرودگاه ۱۰ مایل می باشد.

3012849

۱۰:۴۵/جعفرزاده: قرار شد فقط ارتش اظهارنظر کند

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ها درباره جزئیات سانحه گفت: قرار شد از این ساعت به بعد، درباره این حادثه فقط روابط عمومی ارتش  ایران اظهار نظر کند.

۱۰:۲۸/ اورژانس: خروج هفت پیکر از داخل هواپیما

سخنگوی اورژانس کشور از خروج پیکر هفت فوت شده حادثه آتش سوزی هواپیمای باری از داخل هواپیما خبر داد.

مجتبی خالدی گفت: هواپیما به منازل مسکونی شهرک زیبا دشت کرج برخورد کرده و از ۱۶ سرنشین این پرواز فقط مهندس پرواز زنده از داخل هواپیما خارج شده است.

۱۰:۲۵/ روابط عمومی ارتش ایرانی بودن هواپیما را تایید کرد

روابط عمومی ارتش با صدور اطلاعیه ای تلویحا تایید کرد که این هواپیما متعلق به نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است.

روابط عمومی ارتش اعلام کرد: صبح روز (دوشنبه) یک فروند هواپیمای باربری ۷۰۷ حامل گوشت، از مبدا بیشکک کشور قرقیزستان، اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرده که در هنگام فرود از باند خارج و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش سوزی شد.

براساس اطلاعیه ارتش، جزئیات علت حادثه و وضعیت شهادت یا مجروحیت کارکنان تیم پروازی و خدمه آن با اعزام تیم های تخصصی در دست بررسی است.

۹:۴۵/یکی از خدمه نجات پیدا کرد

منابع آگاه خبردادند که یکی از خدمه این هواپیما نجات پیدا کرده است ۱۵ نفر در این هواپیما بودند.

3012880

۹:۳۵/سقوط هواپیما نزدیک ساختمان‌های مسکونی/ساختمان دچار آتش سوزی شد

مسئولان در مورد برخورد یا عدم برخورد هواپیما با منطقه مسکونی حاضر به اظهار نظر نشده اند اما عکسهای منتشر شده از صحنه حادثه نشان می دهد هواپیما بسیار نزدیک به ساختمان‌های مسکونی- نظامی حاشیه فرودگاه فتح سقوط کرده است. به طوری که ساختمان مجاور محل سقوط هواپیما دچار آتش سوزی شده است.

۹:۲۵/بار هواپیما گوشت بوده است

منابع خبری اعلام کردند این هواپیما حاوی گوشت قرمز بوده است.

۹:۱۷/ سخنگوی اورژانس تهران: هواپیما ۱۰ سرنشین داشته است

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه هواپیما ۱۰سرنشین داشته است، گفت: تا کنون یک بالگرد، یک اتوبوس آمبولانس و ۱۰ آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات، نیز گفت: یک فروند بالگرد امداد و نجات به همراه نیروهای امدادی، به محل حادثه سقوط هواپیما در حومه استان البرز اعزام شدند.

مرتضی سلیمی افزود: این هواپیما ۱۰ نفر سرنشین داشته است.

۹:۱۵/ روابط عمومی ارتش: هواپیما متعلق به ارتش نیست

در حالی که یک منبع آگاه بلافاصله پس از حادثه اعلام کرد که هواپیمای حادثه دیده متعلق به نیروی ارتش ایران بوده است اما روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد این هواپیما نظامی و متعلق به ارتش نبوده است.

۹:۰۸/ جعفرزاده: هواپیما متعلق به قرقیزستان است

جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این هواپیما متعلق به خطوط هواپیمایی قرقیزستان هنگام فرود در فرودگاه فتح تهران، از باند خارج و دچار آتش سوزی شد.

۹:۰۷ /هواپیما متعلق به ارتش است

یک منبع آگا گفت: این هواپیما متعلق به ارتش ایران و حامل بار بوده است.

۹:۰۶/ سانحه برای هواپیمای بوئینگ ۷۰۷

یک هواپیمای ۷۰۷ باری که از بیشکک قرقیزستان راهی ایران شده بود، در فرودگاه فتح کرج دچار سانحه شد.