جزئیاتی از نحوه فعالیت کشتی کلاسیک بانوان

0
171

فدراسیون کشتی با توجه به راه اندازی کشتی کلاسیک بانوان با پوشش ویژه به تشریح جزئیات و چگونگی آغاز فعالیت در این رشته پرداخت و این اتفاق را فرصت خوبی برای ایران دانست.

 روز گذشته بود که خبر رسید کمیته اجرایی اتحادیه جهانی با پیشنهاد فدراسیون کشتی ایران مبنی بر برگزاری رقابتهای کشتی کلاسیک بانوان با لباس پوشیده، موافقت کرد و خواستار پیگیری جدی تر در این عرصه شد. بدین ترتیب اتحادیه جهانی به فدراسیون کشتی ایران اعلام کرد این رقابت ها در عرصه ملی پذیرفته شده و ایران هم می‌تواند از این پس این مسابقات را برگزار کند.

البته در این میان برخی ابهامات وجود داشت و بسیاری از اهالی کشتی به دنبال جزئیات بیشتر و چگونگی فعالیت کشتی کلاسیک بانوان با لباس ویژه و پوشیده شدند.

در این راستا «فرناز پناهی زاده» مسئول روابط بین الملل فدراسیون کشتی به خبرنگار مهر گفت: حضور این سبک جدید در کشتی بانوان (کشتی کلاسیک با پوشش کامل) فرصتی خوب برای ایران و سایر کشورهای اسلامی است که با توجه به علاقمندی کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان از این فرصت، برای ورود تدریجی این سبک به رقابت های بین المللی بزرگ استفاده نماید.

عضو کمیسیون زنان اتحادیه جهانی کشتی افزود: کمیته بین المللی المپیک کاملا متوجه مشارکت محدود و ناکافی زنان در رشته کشتی است و این موضوع به یکی از شرایط ماندگاری کشتی در المپیک ها تبدیل شده است. این رشته با توجه به نوع پوشش کامل، گوش‌بند و حفاظ سر مورد توجه بانوان زیادی در کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته، زیرا نوع پوشش فعلی جدا از مباحث فرهنگی، باعث آسیب دیدگی های جدی نیز می شود.

وی تصریح کرد: با راه اندازی کشتی کلاسیک بانوان (با پوشش کامل) کشتی گیران کشورهای مختلف مسلمان و غیرمسلمان خواستار شرکت در مسابقات این رشته شده اند. در همین راستا کشورهای قدرتمند کشتی دنیا از جمله روس‌ها و آمریکایی‌ها نیز با توسعه این سبک از کشتی زنان مشکل دارند، چون این رشته باعث می شود ایران در میان تعدادی از کشورهای متقاضی محوریت  پیدا کند.

وی تاکید کرد: با توجه به نوع پوشش کامل، این رشته کاملا مجزا از کشتی آزاد زنان (کشتی با دوبنده) بوده و قرار است بعنوان یک سبک مجزا فعالیت کند.تکنیک های فنی این رشته مانند کشتی آزاد زنان است، اما هم بخشی از قوانین آن با کشتی آزاد زنان تفاوت دارد و هم با توجه به پوشش در نظر گرفته شده، در دو تایم دو دقیقه ای برگزار خواهد شد.

پناهی زاده خاطر نشان کرد: با توجه به تأیید اتحادیه جهانی، فدراسیون کشتی ایران که برنامه های مختلف کلاس های داوری و مربیگری این رشته را آغاز کرده، در ابتدا می تواند مسابقات کشتی کلاسیک زنان را با حضور سه تیم داخلی و خارجی در ایران برگزار کند. در این راستا با دعوت از تیم های مختلف خارجی به ایران، نسبت به توسعه کشتی کلاسیک بانوان در بین کشورهای دیگر اقدام خواهیم کرد تا بتدریج این رشته جایگاه خود را بدست آورد.

به گفته عضو کمیسیون زنان اتحادیه جهانی کشتی این اتحادیه با آگاهی از تقاضای گسترده بانوان علاقمند به کشتی در دنیا، بویژه بانوان مسلمان نسبت به تغییر در پوشش در کشتی بانوان، در مصوبه کمیته اجرایی خود اعلام کرده این حرکت فدراسیون کشتی ایران، یک گام بزرگ در جهت توسعه کشتی زنان است و این طرح قطعا در آینده دستاوردهای بیشتری خواهد داشت.

به گزارش مهر،پناهی زاده در پایان تاکید کرد: این سبک جدا از کشتی آزاد زنان است و ورزشکاران این رشته با کشتی‌گیران کشتی آزاد زنان کشتی نمی گیرند.