جزئیاتی از طرح سناتورها برای نظارت بیشتر بر توافق هسته ای جمهوری اسلامی

0
207

یک هفته بعد از اعلام تلاش دو سناتور آمریکایی برای طرح تشدید قانون نظارت بر برجام در سنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس جزئیات جدیدی از این طرح منتشر کرد.

️خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید در این پیش نویس که توسط سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا و سناتور ارشد تام کاتن در کنگره آمریکا تهیه شده، براساس متن برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که تیر ۱۳۹۴ امضا شد، محدودهایی مشخص شده که اگر جمهوری اسلامی آنها را رعایت نکند، تحریم ها علیه ایران به صورت خودکار بازگردد.

آسوشیتدپرس می گوید به نسخه ای از این پیش نویس دست یافته و مواردی که تخطی جمهوری اسلامی می تواند موجب بازگشت تحریم شود، به این شرح است:

  • هر گونه تلاش برای تبدیل سکوهای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر به پرتاب‌کننده موشک قاره‌پیما
  • تست پرواز، تولید یا استقرار موشک های بالستیک قاره پیما که قادر به حمل کلاهک باشند؛ این محدودیت همچنین شامل تبدیل موشک های ماهواره بر به موشک های جنگی قاره پیما است هسته‌ای
  • هر گونه فعالیت مخفیانه برای دستیابی به مواد هسته‌ای یا تجهیزات لازم برای تولید مواد هسته‌ای

ایالات متحده آمریکا می گوید جمهوری اسلامی به روح برجام متعهد نیست. آمریکا می گوید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از گروه های تروریستی در خاورمیانه از جمله حزب الله لبنان برای بی ثبات سازی در خاورمیانه حمایت مالی و تسلیحاتی می کند. همچنین جمهوری اسلامی برنامه موشکی خود را ادامه می دهد که در قطعنامه شورای امنیت صریحا جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است. نقض حقوق بشر از دیگر انتقادات آمریکا به جمهوری اسلامی است.

پیش نویس طرح دو سناتور آمریکایی در حالی به برنامه موشکی جمهوری اسلامی اشاره دارد که جمهوری اسلامی می گوید این برنامه خارج از توافق هسته ای است و جمهوری اسلامی آن را به منظور دفاعی در نظر دارد.

با این حال آمریکا می گوید برنامه موشکی جمهوری اسلامی نقض برجام است چون براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بعد از توافق هسته ای، جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای منع شده است.

به نوشته اسوشیتدپرس، دو سناتور جمهوریخواه همچنین پیشنهاد داده اند که مخالفت جمهوری اسلامی با بازرسی آژانس از سایت های نظامی، این موضوع نقض برجام اعلام شود و با محدودیت غنی‌سازی جمهوری اسلامی، ذخایر هسته‌ای و استفاده از سانتریفیوژها دائمی شود.

هنوز معلوم نیست سناتوری دموکرات سنا با این طرح موافقت کنند بخصوص بعد از سخنرانی پرزیدنت ترامپ دربرزه تغییر سیاست علیه جمهوری اسلامی، چهره های سرشناس دموکرات گفته اند که با هرگونه تغییر در برجام – توافقی که در حال اجراست- مخالفند.

اقدام این دو سناتور جمهوریخواه بعد استراتژی جدید پرزیدنت ترامپ درباره جمهوری اسلامی صورت گرفته.

رئیس جمهوری ایالات متحده بعد از ظهر جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ استراتژی جدید واشنگتن در برابر جمهوری اسلامی رااعلام کرد و با بیان این که نمی‌تواند پایبندی جمهوری اسلامی به توافق اتمی دو سال پیش با قدرت‌های جهانی را تایید کند، از استراتژی جدید علیه جمهوری اسلامی خبر داد و گفت این استراتژی با اعمال تحریم‌های سنگین علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی آغاز می‌شود.

با اعلام عدم پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته ای از سوی پرزیدنت ترامپ، بنا به قانون، کنگره دو ماه فرصت دارد که تصمیم بگیرد که تحریم های هسته ای جمهوری اسلامی را باز گرداند و یا قانونی برای تشدید نظارت بر برجام و فشار بر جمهوری اسلامی تصویب کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ از سوی دیگر، روز جمعه ۲۸ مهر «کوین مک کارتی» رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان «اد رویس» رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی این مجلس در یک بیانیه مشترک اعلام کردند مجلس نمایندگان هفته آینده یک طرح جدید تحریمها علیه برنامه موشکهای بالستیک جمهوری اسلامی و علیه گروه حزب الله مورد حمایت جمهوری اسلامی را به رای می گذارد که به منظور اتخاذ رویکرد سخت تر علیه جمهوری اسلامی بدون تضعیف توافق برجام صورت می گیرد.