جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۶ به “باب دیلن”، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی تعلق گرفت

0
247

جایزه ادبی نوبل ۲۰۱۶ روز پنجشنبه ۱۳ اکتبر به باب دیلن، خواننده و ترانه‌سرای معروف آمریکایی اهدا شد. این اولین بار است که جایزه نوبل ادبیات به یک موزیسین و شاعر ترانه‌سرا تعلق می گیرد.

سارا دانیوس، دبیر آکادمی نوبل، هنگام اعلام این خبر گفت جایزه نوبل بدلیل «خلق شیوه‌های تازه بیان شاعرانه در چهارچوب سنت موسیقی آمریکایی» به باب دیلن تعلق گرفته است.

او در ادامه خواننده و ترانه سرای آمریکایی ۷۵ ساله را یکی از پیروان سنت ادبی یونان قدیم و شاعرانی چون صافو، و هومر دانست که آثار شعری متعددی برای همراهی با موسیقی خلق کرده اند.

قبل از اعلام نام باب دیلن بعنوان برنده نوبل ادبیات امسال، نام های آدونیس، شاعر سوری و “نگوگی واتیونگو” نویسنده کنیایی، بعنوان شانس های برتر نوبل ادبی امسال برجسته شده بود.

خبرگزاری فرانسه می گوید اهدای نوبل ادبیات به یک موزیسین برای منتقدینی که معمولا با نام های نویسندگان بزرگ در عرصه نوبل ادبیات عادت کرده اند کمی غافلگیر کننده خواهد بود.

علیرغم چنین اظهار نظرهایی، باب دیلن یکی از بزرگترین چهره های موسیقی مردمی آمریکایی به شمار می رود که معروفترین آهنگهای خود را با سبک فولک-راک ثبت کرده است و در دورهای مختلف کار پرنبوغ هنری خود ترانه سرا و خواننده «عصیانگر و غیرقابل پیشبینی» باقی مانده است.

باب دیلن که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا یک تن از علاقمندان جدی او محسوب می شود آلبوم های زیادی منتشر کرده است که از جمله سی‌وهفتمین آلبوم ضبط شده او در استودیو “Fallen Angels” نام دارد که در ماه مه گذشته به بازار آمد.

در این آلبوم باب دیلن، بخشی از ترانه های مردمی و شناخته شده آمریکایی را که قبلا توسط فرانک سیناترا به شهرت رسیده بود، بازخوانی کرده است.