توتال: آمریکا معافیت ندهد، قادر به ادامه فاز ۱۱پارس جنوبی نیستیم

0
196

شرکت توتال اعلام کرد که به علت تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام، قادر به ادامه دادن پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران، نیست.

روز چهارشنبه، شرکت نفت و انرژی فرانسه، توتال، اعلام کرد که به علت تصمیم رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، برای خروج از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، قادر به ادامه دادن پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران نیست.

توتال در بیانیه خود گفت: در ۸ می ۲۰۱۸، رییس‌جمهور ترامپ، اعلام کرد که آمریکا تصمیم گرفته است از برجام خارج شود و تحریم‌های لغو شده توسط آن را دوباره باز گرداند.

در این بیانیه آمده است که در نتیجه این اتفاق، توتال پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ادامه نخواهد داد و تمام فعالیت‌های مرتبط خود را قبل از ۱۸ نوامبر لغو خواهد کرد، مگر این‌که تحت حمایت مقامات فرانسوی و اروپایی، به طور ویژه برای این پروژه، به توتال معافیت از تحریم‌ها اعطا شود.

توتال اعلام کرد فعلا هیچ تعهد و التزام دیگری در ارتباط با پروژه پارس جنوبی اضافه نخواهد کرد و افزود: با مقامات آمریکایی و فرانسوی، بر سر اعطای معافیت به این پروژه، درحال مذاکره است.

به نوشته رویترز، موقعیت توتال نشان می‌دهد، حفظ منافع قدرت‌های اروپایی در دولت جمهوری اسلامی و ارائه تضمین‌هایی برای حفظ توافق هسته‌ای، تا چه حد مشکل است.

توتال اعلام کرد که خروج از این پروژه به سطح هدف رشد تولید این شرکت لطمه نخواهد زد.

فرانسه، انگلیس و آلمان، در آغاز این هفته اعلام کردند خواستار زنده نگاه داشتن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هستند تا جریان تولید نفت جمهوری اسلامی و سرمایه‌گذاری در آن را برقرار نگاه دارند، اما اعتراف کردند برای فراهم آوردن تضمین‌هایی که جمهوری اسلامی می‌خواهد، با مشکل مواجه شده‌اند.

جیسون تووی، اقتصاددان امور خاورمیانه در کپیتال اکونومیکس، اشاره داشت که ترامپ به بعضی از کشورها معافیت‌هایی از تعرفه‌های جهانی فولاد و آلومینیوم، اعطا کرده است.

اما تووی اضافه کرد: با توجه به نوع سخنانی که از آمریکا در مورد افزایش فشار به جمهوری اسلامی مشاهده کرده‌ایم، چنین معافیتی بسیار نامحتمل است.

به گزارش مهر به نقل از رویترز،در قراردادی که در اواخر ۲۰۱۶ امضا شد، توتال قبول کرد که با سهم ۵۰.۱ درصدی، اپراتور فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی شود. شرکت نفت دولتی چین، سی‌ان‌پی‌سی و پتروپارس جمهوری اسلامی، شرکای توتال در این پروژه هستند.