تنش بین فرانسه و جمهوری اسلامی درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی افزایش یافت

0
232

جمهوری اسلامی در واکنش به تهدید وزیر امور خارجه فرانسه به اعمال تحریم‌های موشکی علیه جمهوری اسلامی، فرانسه را متهم به بی‌ثبات کردن منطقه کرد و اعلام کرد اگر تحریم جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال شود، این کشور در تعاملات با اروپا تجدیدنظر خواهد کرد. ژان‌ایو لوُدریان، وزیرامور خارجه فرانسه دیروز گفته بود اگر در مذاکرات موشکی با جمهوری اسلامی پیشرفتی حاصل نشود، تحریم‌های سخت‌تری علیه این کشور وضع خواهیم کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی جمعه ٢۵ ژانویه در بیانیه‌ای به اظهارات وزیرامور خارجه فرانسه واکنش نشان داد. در این بیاینه آمده است: جمهوری اسلامی همواره خواستار تحکیم صلح و ثبات در منطقه بوده است و فروش انبوه سلاح های پیچیده و تهاجمی از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را عامل برهم خوردن ثبات و توازن منطقه می‌داند.

ژان‌ایو لوُدریان روز جمعه ٢۵ ژانویه درباره جمهوری اسلامی گفته بود که «ما از جمهوری اسلامی ٢ خواسته داریم…جمهوری اسلامی باید نسبت به تولید موشک‌ها و خصوصاً صادرات آنها به سوی گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه وهمچنین برای حوثی‌ها تجدید نظر کند. جمهوری اسلامی همچنین باید اعمال بی‌ثبات‌کننده خود را در تمام منطقه متوقف کند».

وزیرامور خارجه فرانسه با توجه به حضور نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه تصریح کرده بود که «بر اساس قطعنامه ٢٢۵٤ شورای امنیت سازمان ملل، نباید نیروهای خارجی در سوریه حضور داشته باشند».
ژان‌ایو لوُدریان همچنین گفته بود: «گفتگوهای سختی را با جمهوری اسلامی آغاز کرده‌ایم که باید ادامه داشته باشد و اگر این گفتگوها به نتایج مطلوب نرسند، ما آماده هستیم تا با اعمال تحریم، پاسخ قاطعانه‌ای به جمهوری اسلامی بدهیم».

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی آمده است: توان موشکی جمهوری اسلامی قابل مذاکره نیست و این نکته در جریان گفتگوهای مستمر سیاسی که بین جمهوری اسلامی و فرانسه انجام می‌شود، به اطلاع طرف فرانسوی رسیده است.

به گزارش رادیو فرانسه؛ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تهدید به اعمال تحریم‌های جدید موشکی از سوی وزیر امور خارجه فرانسه را خلاف روح حاکم بر گفتگوهای سیاسی و همکاری‌های دو کشور دانسته و تأکید کرده است: «هر گونه تحریم جدید از سوی کشورهای اروپایی منجر به تجدیدنظر جمهوری اسلامی در نحوه تعاملات خود با این کشورها خواهد شد».