تلاش اروپایی‌ها برای توضیح اینس‌تکس به جمهوری اسلامی

0
203

سفارت فرانسه در تهران ویدیویی را در حساب توییتری خود منتشر کرده که چگونگی عملکرد ساز و کار “ابزار مالی برای حمایت از مبادلات تجاری” یا اینس‌تکس را به زبانی ساده توضیح می‌دهد.

در توییت سفارت فرانسه به زبان فارسی نوشته شده است: «برجام زنده است. برای حفظ این قرارداد علی‌رغم خروج آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا اینس‌تکس را ایجاد کرده‌اند.»

پیشتر سفارتخانه‌های بریتانیا و آلمان نیز اقدامات مشابهی را انجام داده بودند تا به ایرانیان اطمینان خاطر دهند که با این ساز و کار، اروپا بر خلاف آمریکا، به برجام متعهد خواهد ماند.

در ویدیویی که در توییت سفارت فرانسه در تهران منتشر شده، پس از اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات خود در برجام، گفته شده که اینس‌تکس به شرکت‌های اروپایی امکان تجارت با جمهوری اسلامی را می‌دهد اما بدون جریان مالی مستقیم با این کشور.

اما در این ویدیو بر نکته‌ای تاکید شده که پیشتر، کمتر به آن اشاره شده بود. در این ویدیو گفته می‌شود: «به منظور اجرایی کردن کامل اینس‌تکس، جمهوری اسلامی اکنون باید ساختاری مشابه ایجاد نماید.»

اقدام کشورهای اروپایی برای معرفی و توضیح اینس‌تکس در حالی صورت می‌گیرد که رهبران جمهوری اسلامی ارزیابی چندان خوشبینانه‌ای از آغاز به کار آن نداشته‌اند.

علاوه بر دامنه و میزان تاثیرگذاری محدود اینس‌تکس بر تحریم‌های آمریکا، تاکید بر ضرورت پیوستن جمهوری اسلامی به  FATFبه عنوان پیش‌شرطی برای موفقیت ساز و کار “ابزار مالی برای حمایت از مبادلات تجاری” بر میزان نارضایتی‌ و بدبینی مقامات جمهوری اسلامی افزوده است.

به گزارش دویچه وله؛ طبق متن رسمی منتشر شده توسط سه کشور اروپایی، این ساز و کار بر اساس قوانین مالی سازمان ملل و اتحادیه اروپا، قوانین ضد پولشویی AML و تأمین مالی تروریسم CFT عمل خواهد کرد. کشورهای اروپایی از جمهوری اسلامی خواسته‌اند هر چه سریع‌تر نسبت به اجرایی کردن FATF اقدام کند.