تصویب طرح تحریم جمهوری اسلامی برای نقض حقوق بشر در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا

0
258

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده طرح تحریم جمهوری اسلامی برای نقض حقوق بشر را تصویب کرد.

طرح موسوم به قانون پاسخگویی حقوق بشر و گروگانگیری جمهوری اسلامی که کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان روز پنجشنبه ۲۴ اسفند در سطح کمیته تصویب شد، تشدید تحریمها علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با نقض حقوق بشر را مدنظر دارد.

روز پنجشنبه، اد رویس رئیس این کمیته چهار طرح معرفی کرد که یکی از آنها در صورت طی شدن روند تصویب و تبدیل به قانون، تحریم مقامات جمهوری اسلامی  را برای نقض گسترده حقوق بشر در پی خواهد داشت. طرح دیگری که درباره سوریه است، غیر مستقیم به مقامات جمهوری اسلامی و حمایت آنها از اسد مرتبط است.

اد رویس در جلسه صبح پنجشنبه درباره جمهوری اسلامی گفت: برای سال ها رژیم جمهوری اسلامی در تهران تمامی اپوزیسیون را با شیوه های بی‌رحمانه ی درد آور از جمله شکنجه در زندان اوین و دیگر زندانهایش و همچنین اعدام های گسترده در هم شکسته است. اما شمار کمی از مقام های جمهوری اسلامی برای نقض حقوق بشر مسئول شناخته شده اند.

وی افزود: رئیس قوه قضایی جمهوری اسلامی به طور مشخص تا دسامبر سال گذشته برای نقض حقوق بشر مسئول شناخته نشده بود.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان افزود: این رژیم، رژیمی است که در تلاش برای باج خواهی که تا کنون سابقه نداشته است، اتباع آمریکا را بر اساس اتهامات دروغین زندانی کرده است، از جمله یکی از آن ها که در وضعیت بد جسمانی قرار دارد. زمان مدت ها سپری شده است تا رژیم جمهوری اسلامی با عواقب حمله به آمریکایی ها و حمله به مردم ایران مواجه شود. لایحه پیشنهادی که امروز ، طرح شده است ، برای همین منظور است.

در این جلسه، الیوت اِنگل عضو ارشد دموکرات کمیته امور خارجی نیز در بخشی از سخنانش به طرح تحریم جمهوری اسلامی برای نقض حقوق بشر و طرح سوریه اشاره کرد و گفت: امیدوارم غیر از جمهوری اسلامی، لایحه دیگری درباره تحریم بیشتر روسیه بررسی و تصویب شود تا دیگر در انتخابات دیگر کشورها دخالت نکند.

وی افزود: فشار بر اسد وقتی باید برداشته شود که او بپذیرد از قدرت کنار رود، زندانیان آزاد شوند و نفوذ جمهوری اسلامی کاهش یابد.

آقای انگل گفت: دولت جمهوری اسلامی شهروندان ما را گروگان می گیرد. سیامک و باقر نمازی نمونه هایی از این گروگانگیری هستند. طرح حقوق بشری ما، تحریم های جدیدی علیه جمهوری

دینا روراباکر یکی از نمایندگان ایالت کالیفرنیا از حزب جمهوریخواه در سخنانش گفت: مردم شجاع ایران به خیابان آمدند اما دیدیم که رژیم جمهوری اسلامی چه کرد. ما باید از آنها حمایت کنیم.

تد دویچ عضو دموکرات این کمیته که از فلوریدا در مجلس نمایندگان است، با آقای مک کال طرح تشدید تحریم های حقوق بشری جمهوری اسلامی را پیشنهاد کرده به تفصیل در مورد گرونگیری شهروندان آمریکا و کسانی که در آمریکا اقامت قانونی دارند، توسط دولت جمهوری اسلامی محکوم کرد و ضمن اشاره به باب لوینسون شهروند آمریکایی که سالها در ایران ناپیدید شده، گفت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در ژانویه ۲۰۱۶ گفت جمهوری اسلامی قول داده تلاشها برای یافتن باب لویسون را تشدید و با آمریکا همکاری کند. ولی هفته پیش سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی چنین تعهدی را انکار کرد.

آقای دویچ انکار تهران را دروغ محض خواند و گفت ماباید این دروغگویی رژیم ایران را آشکار کنیم.

تد پو نماینده جمهوریخواه از تگزاس نیز در سخنانش گفت: ملاها در ایران از هیچ نقض حقوق بشری فروگذار نکرده اند. ایالات متحده باید از هر گونه تغییر رژیم در ایران حمایت کند.

دان دانوون نماینده جمهوریخواه از ایالت نیویورک نیز گفت: روسیه، جمهوری اسلامی و چین همچنان از جنایت های اسد حمایت می کنند و هیچ چشم اندازی برای صلح در آن نیست.

این نماینده از ایالت نیویورک افزود: فهرست موارد نقض حقوق بشر رژیم جمهوری اسلامی طولانی است. جمهوری اسلامی ایران نباید مردم خود را سرکوب کند، دست به خشونت و اعدام بزند. ما به عنوان آمریکا باید به مردم ایران برای روی کار آمدن یک دولت و نظام آزاد و دموکرات کمک کنیم. همچنین باید به آزادی اینترنتی آنها کمک کنیم.

آدریانو اسپایلات نماینده دموکرات از ایالت نیویورک نیز که از طراحان طرح های مطرح امروز بود، گفت: طرحی که ما در دست بررسی داریم، برای فشار بر ایران جهت رعایت حقوق بشر مثل هر کشور دیگر است. ایران به مردم خود رحم نمی کند و ما باید کاری کنیم.

دینا تیتوس نماینده دموکرات از ایالت نوادا نیز گفت: از طرح تحریم ایران برای نقض حقوق بشر حمایت می کنم چون مردم ایران انتظار کمک دارند.

توماس گرت نماینده جمهوریخواه از ایالت ویرجینیا در این جلسه گفت: به موارد اخیر نقض حقوق بشر اشاره شده اما باید یاد کنیم از کسانی که در دهه شصت توسط جمهوری اسلامی کشته شدند.

وی افزود: کسی از مجاهدین خلق کشته شده در کشتارهای دهه شصت یاد نمی کند. من امیدوارم همکاران من به این موضوع توجه کنند.

اد رویس رئیس این کمیته نیز در واکنش به اظهارات آقای گرت، گفت: در دفاع از طرح تحریم جمهوری اسلامی برای نقض حقوق بشر، به همه موارد اشاره شده است. فقط مجاهدین خلق قربانی نقض حقوق بشر در ایران نیست بلکه به همه می پردازد.

به گزارش صدای آمریکا؛ حال که کمیته امور خارجی این طرح را تصویب کرد، باید در صحن مجلس نمایندگان به تصویب برسد و به سنا ارسال شود. در این صورت قانون می شود و برای دولت ترامپ لازم الاجرا خواهد بود.