تصاویر «صخره خونی»؛ جانور دریایی‌ شبیه گوجه‌فرنگی

0
473

محققان به تازگی جانور دریایی عجیب و غریبی به نام «pyura chilensis» را در ساحل صخره‌ای شیلی و پرو کشف کرده‌اند که ظاهری شبیه سنگ غده‌ای دارد و داخلش مانند گوجه‌فرنگی قرمز است.

  دانشمندان جانور دریایی تازه‌ای پیدا کرده‌اند که شبیه بی‌مهرگان دریایی کیسه‌دار مانند آبدزدک‌های دریایی است که خون شفاف داخل آن، عنصر کمیاب «وانادیوم» را به آسانی جمع می‌کند. تمرکز این جانور دریایی 10 میلیون بار در این منطقه بیشتر از دریاهای اطراف است و هنوز علتی برای آن مشخص نشده است.

جانور pyura chilensis از انواع نیام‌داران و جزء جانوران دریایی است که نام آن را به دلیل پوشش خارجی بدن آن که از نیام تشکیل شده است، انتخاب کرده‌اند. این نیام، ماتریکس بسیار سخت و محکمی است که قابلیت چسبیدن این جانور را به سطوح سخت می‌دهد که تمام عمر خود را در آنجا باقی می‌مانند.

داخل این پوشش نیامی با اپیدرم و نوار عضلانی و داخل این لایه‌ها هم قسمت اصلی بدن جانور قرار گرفته است. جانور pyura chilensis از طریق نیام خارجی و با استفاده از دو بخش خرطومی که قیمت داخلی بدن را با محیط دریا متصل می‌کند، تنفس و تغذیه می‌کنند.

غذا خوردن این جانور دریایی به گونه‌ای است که با گرفتن آب از طریق یکی از خرطومی‌ها، ریزجلبک‌های قابل خوردن را فیلتر می‌کند و آب باقی‌مانده را از طریق خرطومی دیگر به بیرون می‌فرستد. انجام همین فرآیند به جمع کردن فلز نقره‌ای وانادیوم کمک می‌کند. در واقع، آبدزدک دریایی (نرم‌تنان غلاف‌دار) تنها اورگانیسم‌هایی در جانوران هستند که مقادیر بالایی از عنصر وانادیوم را در پلاسمای خون خود جمع می‌کنند.

نرم‌تن pyura chilensis معمولا به صورت کلونی در کنار یکدیگر باقی می‌ماند تا تکثیر آن نیز راحت‌تر انجام شود. این جانور دو جنسی است و به طور هم‌زمان اسپرم و تخمک را در آب آزاد می‌کند. این سلول‌های جنسی پس از بارور شدن، نوزادانی شبیه نوزادان قورباعه تولید می‌شوند.

محققان این جانوران را در سه آزمایش مورد بررسی قرار دادند. در یکی از آزمایش‌ها، آنها را جداگانه داخل بطری‌های پلاستیکی انداختند و به مدت 90 روز تنها نگه‌ داشتند تا از طریق تک جنسیتی خود را بارور کنند.

در آزمایش دوم، محققان جفت‌ها از جمعیت‌های یکسان یا دو جمعیت متفاوت کنار هم قرار دادند تا زاد و ولد آنها را نسبت به گروه‌های تک جنسیتی مقایسه کنند. در آزمایش سوم نیز، این جانور را در قرنطینه و به مدت یک تا 16 ماه جدا از سایرین نگه داشتند تا تأثیر زمان طولانی را بر موفقیت باروری تک جنسیتی آنها مشاهده کنند.

محققان در نهایت، عمل باروری را با دخالت خود انجام دادند به طوری که تخمک‌ها را از نمونه‌ها گرفتند و آنها را با اسپرم گرفته‌شده، در ظروف آزمایشگاهی ترکیب کردند.

محققان دریافتند که این جانور دریایی هنگام تولد و پیش از تبدیل شدن به یک جانور دو جنسی، نر و تک جنسی بوده است و در دوران نوجوانی به یک جانور دو جنسی تبدیل می‌شود.

به گزارش آنا به نقل از Sciencealert،بیشترین تخمک‌های بارورشده از نمونه‌های جفت‌شده‌ای ایجاد شدند که از حاصل لقاح نر و ماده ایجاد شده‌اند. این در حالی است که در باروری تک جنسیتی، جنین‌های مطلوبی حاصل نمی‌شوند.