ترکیه خواستار اطلاع‌رسانی آمریکا درباره وضعیت رضا ضراب شد

0
320

وزارت امور خارجه ترکیه از آمریکا خواست درباره وضعیت رضا ضراب، که در زندان به‌سر می‌برد، اطلاع‌رسانی کند. ترکیه نگران امنیت جانی ضراب است. او متهم به پولشویی و نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

سفارت ترکیه در آمریکا با ارسال یادداشتی رسمی از مقامات ایالات متحده خواسته تا درباره وضعیت رضا ضراب، تاجر ایرانی – ترک، اطلاع‌رسانی کند.

رضا ضراب در مارس ۲۰۱۶ در آمریکا بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در زندان به‌سر می‌برد.

وزارت امور خارجه ترکیه در روز چهارشنبه (۱۵ نوامبر / ۲۴ آبان) ضمن تایید ارسال یاداشت به مقامات آمریکا به برخی گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی مبنی بر انتقال ضراب به زندانی دیگر اشاره کرده است.

روزنامه “حریت” نیز در گزارشی با استناد به دیپلمات‌های ترک نوشته است که دولت ترکیه مایل است بداند که در حال حاضر رضا ضراب در چه زندانی نگهداری می‌شود. پیشتر خبرهایی در این باره منتشر شده بود که ضراب در زندان “مورد آزار و اذیت” قرار گرفته است.

گفته می‌شود که وکیل ضراب نیز در روزهای اخیر نتوانسته با موکلش در نیویورک تماس بگیرد.

تضمین امنیت رضا ضراب در زندان

بنا به گزارش یاد شده، دولت ترکیه از مقامات آمریکایی خواسته که امنیت و سلامتی ضراب را تضمین کنند. قرار است که در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷ دادگاهی در نیویورک به اتهامات ضراب رسیدگی کند. ضراب متهم است که از طریق “پولشویی و کلاهبرداری” تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است.

بنا به گزارش برخی رسانه‌های آمریکا احتمالاً ضراب در جلسه دادگاه نیویورک حاضر نخواهد شد، زیرا او با دستگاه قضایی آمریکا به توافق رسیده و قرار است که در ازای بازگویی اطلاعات خود، مجازات نشود.

هاکان آتیلا، معاون مدیرعامل “هالک‌بانک” ترکیه نیز در این رابطه با رضا ضراب هم‌پرونده است. محکومیت آتیلا می‌تواند برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پیامدهایی سخت و منفی به‌دنبال داشته باشد.

اردوغان پیشتر گفته بود که دستگیری ضراب در آمریکا و گشودن پرونده برای او با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است.

ضراب و آتیلا و برخی از مسئولان ترک در رابطه با ماجرای معاملات و نقل و انتقال طلا از ایران به ترکیه در مظان اتهام قرار دارند. گفته می‌شود که اردوغان و برخی از مقامات دولت ترکیه از این معاملات آگاهی داشته‌اند.

به گزارش دویچه وله؛ رضا ضراب یک‌بار نیز در دسامبر ۲۱۰۳ در ترکیه به اتهام “فساد مالی و رشوه‌دهی” دستگیر شده بود‌، اما با فشار برخی مقامات دولتی و شخص اردوغان پرونده ضراب بسته و او از زندان آزاد شد.