ترکیه اظهارات فرانسه را دربارۀ حمله به عفرین بی‌اساس خواند

0
257

در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری فرانسه در خصوص حملات ترکیه به منطقۀ عفرین در خاک سوریه وزیر امور خارجۀ دولت آنکارا، مولود چاوُش اُغلو، گفت : نه فرانسه و نه هیچ کشور دیگری نمی تواند در مقام آموزگار ترکیه قرار بگیرد.” وزیر امور خارجۀ ترکیه سپس تصریح کرد که همۀ کشورهای خارجی از جمله فرانسه از هدف حملۀ ترکیه به سوریه آگاه هستند.

از بیستم ژانویه ترکیه حملات گسترده ای را تحت عنوان “شاخۀ زیتون” علیه واحدهای کرد “حفاظت از مردم” در عفرین سوریه آغاز کرده است. از نظر آنکارا نیروهای کرد حفاظت از مردم گروهی تروریستی و شاخه ای از حزب کارگران کردستان ترکیه به شمار می روند.

رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، روز چهارشنبه سی و یکم ژانویه اظهار داشت که عملیات نظامی ترکیه در عفرین منشاء مشکلی بزرگ خواهد بود، اگر هدف آن اشغال سوریه باشد.

وزیر امور خارجۀ ترکیه در جای دیگری از واکنش خود به اظهارات رئیس جمهوری فرانسه کشورهای اروپایی را به ریاکاری متهم کرد که “در گفتگوهای دوجانبه از اقدام ترکیه حمایت می کنند، اما، در اظهارات علنی در هیئت منتقد ظاهر می شوند.” مولود چاوُش اُغلو همچنین گفت : “ترکیه، فرانسه نیست که الجزایر را اشغال کرد.” در اظهاراتی جداگانه، نخست وزیر ترکیه، بنعلی یلدیریم، اشغال سوریه را توسط ترکیه کاملاً بی اساس خواند.

در این حال، حملات هوایی و توپخانۀ ارتش ترکیه علیه واحدهای مسلح کرد سوریه به مهاجرت هزاران نفر از ساکنان عفرین منجر شده است.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ در این حال، ارتش ترکیه اعلام کرد که مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه را نیز در شمال عراق بمباران کرده که در نتیجۀ آن ۴۹ نفر از اعضای این گروه کشته شدند. در این بیانیه همچنین آمده است که حملات هوایی ترکیه روی هم نوزدۀ موضع حزب کارگران کردستان ترکیه را در کوهستان های مرزی این کشور و عراق آماج گرفته است.