ترامپ: پرتاب موشک از یمن به عربستان کار جمهوری اسلامی است

0
136

در پی شلیک یک موشک بالستیک توسط شورشیان حوثی یمن به سمت فرودگاه بین المللی ریاض، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت اعتقاد دارد پرتاب این موشک کار جمهوری اسلامی بوده است.

پرزیدنت دونالد ترامپ که در ابتدای سفر آسیایی خود به ژاپن رسیده است، روز یکشنبه ۱۴ گفت سیستم آمریکایی که در شهرهای عربستان قرار دارد، این موشک را ساقط کردند.

آقای ترامپ گفت: به نظرم شلیک موشک به عربستان سعودی، متأثر از جمهوری اسلامی بوده و سیستم ما آن را منهدم کرده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت هیچ کشوری قادر به تولید آنچه آمریکا می سازد، نیست.

اشاره آقای ترامپ به شلیک یک موشک بالستیک از سمت یمن به طرف فرودگاه بین المللی ریاض است.

به گزارش شبکه های وابسته به حوثی های یمن، این موشک از مرز جنوبی عربستان با یمن شلیک شده است. عربستان سعودی هم اعلام کرده موفق شده این موشک را با استفاده از سیستم دفاع هوایی خود ساقط کند. عربستان اعلام کرده لاشه این موشک در منطقه ای غیر مسکونی فرود آمده و هیچ خسارتی به فرودگاه ملک خالد وارد نشده است.

تماس ترامپ با سلمان

عصر یکشنبه کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد در پی انهدام موشک حوثی ها در نزدیکی ریاض، پرزیدنت دونالد ترامپ با ملک سلمان پادشاه عربستان در یک تماس تلفنی، گفتگو کرده است.

کاخ سفید می گوید در این مکالمه بر ادامه تلاش های مشترک برای مقابله با تروریسم تاکید شده و همچنین دو رهبر درباره ادامه تهدیدهای شبه نظامیان یمنی که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند، بحث کردند.

جزئیات حمله موشکی به ریاض

بامداد یکشنبه چهارده مهر، اداره کل حمل و نقل هوایی عربستان در بیانیه ای اعلام کرد که موشک یمنی هیچگونه آسیبی به فرودگاه ریاض وارد نکرده است.

عربستان سعودی از سامانه ضد موشکی پاتریوت استفاده می کند. این سامانه موشکی که ۱۹۸۱ وارد سیستم ارتش آمریکا شد، برای نخستین بار در سال سال۱۹۹۱ برای دفاع از عربستان‌سعودی و اسرائیل در جنگ خلیج‌فارس به‌کار گرفته شد.

در همین حال سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با رد دخالت جمهوری اسلامی در پرتاب این موشک، این اتهام را بی اساس دانست.

این نخستین بار است که موشک حوثی ها به مناطق پر جمعیت عربستان نزدیک شده است. همچنین این اولین بار است که موشک حوثی ها چنین مسافتی را طی می کند. عربستان جمهوری اسلامی را متهم به آموزش و تجهیز حوثی ها می کند. جمهوری اسلامی هم در حالی که حمایت سیاسی از حوثی ها را اعلام کرده، تحویل سلاح به شیعیان یمن را تکذیب می کند.

جنگ نیابتی جمهوری اسلامی و عربستان در یمن

حوثی های یمن با عربستان از سه سال پیش درگیر جنگ هستند. عربستان رهبر ائتلافی از کشورهای عربی است که هدفشان بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری آن کشور، به قدرت است. در مقابل، حوثی های یمن که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می شوند، در مقابل عربستان مقاومت می کنند.

ایالات متحده حوثی ها را یک گروه تروریستی می داند و بارها از جمهوری اسلامی برای حمایت مالی و تسلیحاتی این گروه انتقاد کرده است.

حوثی ها در حالی مدعی شده اند موشک شلیک شده به ریاض از نوع بالستیک است که جمهوری اسلامی اصلی ترین منبع تامین سلاح و مالی این گروه است.

به گزارش صدای آمریکا؛ پیشتر جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و کشورهای غربی برای استفاده از موشک های بالستیک مورد انتقاد قرار گرفته است. براساس قطعنامه شورای امنیت، جمهوری اسلامی بعد از توافق هسته ای دو سال پیش از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده اما جمهوری اسلامی در یکسال اخیر دست به چند آزمایش موشکی زده است.