ترامپ فشار بر اروپا برای پیوستن به تحریم های فلج کننده علیه جمهوری اسلامی را افزایش می دهد

0
200

نشریه تایم می نویسد پس از پاره کردن توافق هسته ای با جمهوری اسلامی، اکنون دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سراسر جهان تلاش می کند که حمایت جهانی از بازگشت تحریم های فلج کننده اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را کسب کند.

این تلاش ها پیش از سفر هفته آینده او به اروپا آغاز شده است. تایم می نویسد انتظار می رود ترامپ در اروپا رهبران این قاره را برای پیوستن به تحریم های اقتصادی علیه ایران تحت فشار بگذارد، از جمله تحریم ها باهدف کاهش صادرات نفت جمهوری اسلامی به صفر.

تایم می گوید ترامپ تهدید کرده است اگر متحدان اروپایی به تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی نپیوندند، تحریم های ثانویه را علیه هر شرکتی که با جمهوری اسلامی تجارت کند به اجرا می گذارد. رئیس جمهوری آمریکا امیدوار است این رویکرد رهبران اروپایی را وادار کند که پشت او متحد شوند.

ریچارد گلدبرگ که مذاکره کننده اصلی جمهوری خواهان سنای آمریکا برای اعمال چندین دور تحریم های کنگره علیه جمهوری اسلامی بود، می گوید فشار بسیار زیادی متوجد متحدان آمریکا خواهد شد تا خود را با سیاست واشنگتن مطابقت دهند.

گلدبرگ که اکنون مشاور ارشد اندیشکده دست راستی «بنیاد دفاع برای موکراسی ها» در واشنگتن است، می گوید اگر هر شرکت عمده ای، یا هر کشوری، به طور علنی تحریم های آمریکا را نقض کند، و اگر به ویژه، آنها برای جمهوری اسلامی امکان دسترسی به پول نقد را فراهم کنند، چنین اقداماتی استراتژی دولت آمریکا را به شدت تضعیف می کند و به ایرانی ها شاهراهی برای ادامه حیات تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری می دهد.

به گزارش صدای آمریکا؛ در همین حال، حسن روحانی برای ایجاد شکاف در تحریم ها به سوئیس و اتریش رفته است تا اروپا را تحت فشار بگذار به مفاد برجام که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد متعهد باشند. به نوشته تایم و نقل از یک رسانه دولتی جمهوری اسلامی، روز جمعه نیز دیپلمات های ارشد بریتانیا، فرانسه، آلمان و همچنین چین و روسیه به همتای جمهوری اسلامی خود، جواد ظریف، در وین می پیوندند تا در مورد یک بسته مشوق های اروپایی و راه حل های حفظ برجام گفتگو شود.