تحقیق قضایی در مورد رشوه‌خواری در سفارتخانه‌های آلمان در تهران و بیروت

0
192

دادستان برلین موردهای رشوه‌خواری در نمایندگی‌های آلمان در تهران و بیروت را تحت تحقیق قضایی قرار داده است. افراد متقاضی توانسته‌اند با پرداخت هزاران یورو، از سفارتخانه‌های آلمان در تهران و بیروت ویزا دریافت کنند.

 هفته‌نامه “اشپیگل” به نقل از مارتین اشتلتنر، سخنگوی دادستانی برلین می‌نویسد در رابطه با رشوه‌خواری در دو نمایندگی آلمان در تهران و بیروت تحقیقات قضایی در جریان است.

در مورد نمایندگی آلمان در تهران، افراد توانسته‌اند با پرداخت ۵هزار تا ۱۰هزار یورو از سفارت آلمان در تهران ویزا دریافت کنند.

در سفارت آلمان در لبنان، دست‌کم یک همکارت سفارت با دریافت رشوه، در کوتاه مدت وقت درخواست ویزا مهیا می‌کرده است.

مارتین اشتلتنر به اشپیگل گفته است، تحقیقات دادستانی در مورد بیروت، در ۲۱ مورد در جریان است که مبالغی تا ۵هزار یورو رشوه پرداخت شده است.

به گزارش اشپیگل، نمایندگی‌های آلمان در تهران و بیروت در کانون تحقیقات قضایی به دلیل ویزا‌های خریداری‌شده قرار دارند.

گفته می‌شود، در ایران یک متقاضی ویزا رشوه‌ای را به یک شریک جرم که در آلمان بوده پرداخت کرده است و او نیز برای صدور ویزا به همکاران محلی سفارت آلمان در تهران رشوه پرداخت کرده است.

به گفته‌ی سخنگوی دادستانی برلین، این فرد از قرار معلوم توانسته است با این شگرد، در قبال دریافت “پنج هزار تا ۱۰هزار یورو”، ویزا به “افراد دارای تابعیت ایران” بفروشد.

در مورد سفارت آلمان در بیروت، دست‌کم یک نفر از همکاران سفارت، در قبال اعطای وقت کوتاه‌مدت برای تقاضای روادید، رشوه دریافت داشته است. دادستان در این رابطه در ۲۱ مورد تحقیقات خود را آغاز کرده است که در هر مورد تا پنج هزار یورو پرداخت شده است.

از سوی دیگر، دایره مبارزه با فساد و رشوه‌خواری دادستانی برلین، در حال تحقیق در مورد یک فرد آلمانی و یک سوری در سفارت آلمان در آنکارا است.

به گزارش دویچه وله؛ سخنگوی دادستانی گفته است “به دلیل راه‌کارهای تحقیقاتی” فعلا نمی‌تواند اطلاعی در این زمینه ارائه دهد.