تحریم جدید جمهوری اسلامی بخاطر حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر در سنای آمریکا تصویب شد

0
279

روز پنجشنبه اکثریت سنای آمریکا به متمم‌های طرح تحریم های جدید جمهوری اسلامی ایران موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی» رای داد.

در این رای گیری که نیاز به ۵۱ رای داشت، اکثریت قاطع سناتورها به متمم‌های تحریم جدید جمهوری اسلامی رای دادند. ۹۸ سناتور به آن رای مثبت دادند و تنها دو سناتور با آن مخالفت کردند.

با این ترتیب، مصوبه سنا بعد از طرح در مجلس نمایندگان و امضای رئیس جمهوری به قانون تبدیل می شود.

 طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی» روز ۲۳ ماه مارس (سوم فروردین ماه) از سوی سناتور جمهوریخواه باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی، به این کمیته ارائه شد. در زمان انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی، این طرح موقت کنار گذاشته شد اما روز چهارم خرداد ماه، با ۱۸ رأی مثبت در برابر ۳ رأی منفی تصویب شد و برای تصویب نهایی به صحن اصلی سنا ارایه شد.

طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی»، شبکه تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، زنجیره تولید برنامه موشکی ایران و سرکوب های داخل در جمهوری اسلامی را هدف گرفته شده است.

باب کورکر در اولین واکنش به تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنا گفت ما به توافق هسته ای با جمهوری اسلامی در تقابل با جمهوری اسلامی محدود نمی مانیم. این تصویب نشان داد که بالاخره جمهوری اسلامی را نسبت به اقدامات غیر هسته ای بی ثبات کننده اش، پاسخگو خواهیم کرد.

جزئیات این طرح چیست

بر اساس این طرح در صورت تصویب در صحن سنا، دولت آمریکا ظرف مدت ۹۰ روز، باید تحریم های جدیدی علیه افراد و نهادهای فعال در توسعه برنامه های موشکی ایران تصویب کند.

همچنین بر اساس یکی دیگر از طرح ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور مستقیم تحت تحریم قرار خواهد گرفت. در صورت تصویب این اولین بار خواهد بود که سپاه تحریم می شود. آمریکا پیشتر در سال ۲۰۰۷ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده بود.

طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی» سه محور دارد:

تحریم‌های موشک بالستیک: براساس این طرح، افراد مرتبط با برنامه موشک بالستیک جمهوری اسلامی و کسانی که با آنها معامله دارند را هدف قرار می‌دهد.

تحریم‌های جدید تروریسم: برای اولین بار، آمریکا تحریم‌هایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی به اتهام حمایت از تروریسم اعمال می‌کند.

اجرای تحریم تسلیحاتی: اگر این طرح قانون شود، کلیه افرادی که در فروش، تامین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به جمهوری اسلامی، نقش‌آفرین باشند، توسط رییس‌جمهور مورد تحریم قرار می گیرند و دارایی آنها توقف می شود.

تحریم ناقضان حقوق بشر: براساس این طرح، هر شخصی که از سوی وزارت خارجه آمریکا به عنوان ناقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی معرفی شود، در لیست تحریم قرار می گیرد.

در بخشی از این طرح که باید به تایید دونالد ترامپ برسد، آمده رئیس جمهوری آمریکا می تواند با استفاده از اختیارات خود اعمال برخی تحریم ها را در شرایط خاص موقتا تعلیق کند.

جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا پیشتر در چند توئیت از قانونگذاران آمریکایی خواست از هرگونه تحریم بیشتر جمهوری اسلامی خودداری کنند. آقای کری هشدار داد تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران ممکن است ناقض برجام باشد.

چهارشنبه ۲۴ خرداد، سنای ایالات متحده عصر طرح تحریم روسیه را نیز به طرح تحریم جدید ایران اضافه کرد. سناتورها می گویند در واکنش به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و همچنین اقدامات تهاجمی آن کشور در نقاط مختلف جهان، با طرح تحریم‌های جدید علیه مسکو موافقت کردند.

به گزارش صدای آمریکا؛ کاخ سفید نیز پیشتر گفته بود، هنوز آماده اعلام موضع‌گیری رئیس جمهوری درباره تحریم مسکو یا تهران نیست و اطلاعات بیشتر متعاقبا اعلام خواهد شد.