تجمع مردم اصفهان در اعتراض به اسیدپاشی به خشونت کشیده شد

0
229

به دنبال اسیدپاشی به صورت دختران اصفهانی در روزهای گذشته و ایجاد فضای رعب و وحشت در این شهر روز چهارشنبه سی‌ام مهر ماه مردم اصفهان به نشانه اعتراض به این عمل در مقابل دادگستری این شهر و در تهران نیز مردم در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع تهران درمقابل مجلس شورای اسلامی، از ساعت۱۱صبح به وقت محلی شروع شد که محمد نوری‌زاد فعال سیاسی منتقد نظام و نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر نیز در آن شرکت کرده بودند. این تجمع، که حدود ٢٠٠ نفر در آن شرکت کرده بودند، ساعت ١٢:٣٠ به پایان رسید.

«امنیت،امنیت، ای مجلس خجالت خجالت»، «قانون‌گزارحمایت، اسید پاشی جنایت»، «زنان جامعه نگران هستند و دلواپس»،«چه کسی امنیت مرا تضمین می کند؟»،«اصفهان داعش نمی خواهد،اسید پاشی را متوقف کنید»،«جنگ با بدن زنان را متوقف کنید» از جمله شعارهای حک شده بر روی پلاکاردها و حاضرین در این تجمع اعتراضی در برابر مجلس شورای اسلامی بود.

در این تجمع جمعی از فعالان مدنی-اجتماعی- سیاسی همچون نوشین احمدی خراسانی، نرگس محمدی، نسرین ستوده، محمد نوری زاد و … حضور داشتند.

گزارش های رسیده به خبرنگار سحام حاکی ست که چند لباس شخصی به سمت محمد نوری زاد حمله کرده و وی را مورد تعرض قرار دادند.

هیچ یک از نمایندگان مجلس نیامدند

معترضان رو به خیابان می کنند :«اسید پاشی جنایت،جنایت» و«قانون گذار حمایت، اسید پاشی جنایت». صدا آن‌قدر بلند هست که به گوش نمایندگان مجلس برسد. انها که امروز درصحن علنی مجلس جلسه دارند، اما هیچ یک از نمایندگان به جمع معترضان نمی آیند تا پاسخ‌گوی خواسته ها و اعتراض‌های‌شان باشند.

یکی از معترضان نوشته ای را نشان می دهد خطاب به یکی از نمایندگان مجلس:«آقای مطهری! عکس‌های زنان قربانی اسید را درمجلس پخش کنید.»

درگوشه ای تعدادی دختر دانشجو ایستاده اند. آنها می گویند از ماجرای برگزاری تجمع مطلع نبودند و کاملا اتفاقی و هنگام عبور از خیابان متوجه آن شده اند. یکی از این دخترها که عینک آفتابی بزرگی زده و مقنعه اش را پایین آورده با حالتی کاملا نگران می گوید:«امروزصبح موقع بیرون رفتن ازخانه حتی برای تاکسی گرفتن می ترسیدم. با اینکه اسیدپاشی‌ها دراصفهان است اما من درتهران هم احساس امنیت نمی کنم.» و دوستش بلافاصله می گوید:«این روزهای‌مان با وحشت همراه شده است.»

همچنین دراین تجمع دو زن قربانی اسیدپاشی به نام «معصومه عطایی» و«سمیه» حضور داشتند که خانم سمیه دختر بچه‌اش را هم به همراه خود آورده بود؛ وی نیز قربانی اسید پاشی بود.

دراصفهان نیز که اسیدپاشی‌های اخیر در آنجا پنج قربانی برجایی گذاشته است، مردم معترض در مقابل ساختمان دادگستری این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

در این تجمع مردمی، شعارهایی نظیر«زاینده‌ رود خشک شده، اسیدپاشی مُد شده»، «امنیت، آزادی حق مسلم ماست» «اصفهان شهرما، امنیت حق ما»،«نیروی انتظامی، چشمان خواهرم کو؟»، «روحانی، روحانی، ما امنیت نداریم»،«امر به معروف با اسید، نمی خواهیم نمی خواهیم»، «ای خواهر قربانی، در قلب ما می مانی»،«ای دختر ایرانی، حمایتت می کنیم»، «حجاب به زور نمی شه، ایران عراق نمی شه» سر داده شد.

دادستان شهراصفهان در این تجمع ضمن توصیه به مردم جهت حفظ آرامش، اخبار مربوط به رسانه ها را تکذیب و قربانیان اسید پاشی را تنها دو مورد عنوان کرد.

این‌روزها فضای عمومی شهراصفهان برای زنان و دختران مملو از ترس درمورد اسیدپاشی توسط موتورسواران ناشناس است. از انصارحزب‌اله و بسیج و انصارحجت در اصفهان به عنوان متهمان این اقدام نام برده می‌شود.

«حسین اشتری» روز شنبه بیست و ششم مهر، درباره آخرین خبرها از جزییات اسیدپاشی به بانوان در اصفهان اظهار کرده بود: «تاکنون چهار مورد اسیدپاشی داشتیم که با توجه به اطلاعات اولیه به سرنخ‌هایی رسیدیم که امیدواریم با تلاش پلیس این افراد زودتر دستگیر شوند.»

بنابه گزارش رسانه‌های محلی، برخی از خبرنگاران زن اصفهانی دیگر اسم‌شان را پای مطالب خود نمی‌نویسند که مبادا مورد حمله اسیدپاش‌ها قرار بگیرند. تیم پزشکی و پرستاری بیمارستان‌های سوانح و سوختگی اصفهان چنان ترسیده‌اند که حتا حاضرنیستند، راجع به کمک‌های ابتدایی به قربانیان با خبرنگاران صحبت کنند.

بر اساس گزارش های رسیده به خبرنگارسحام، پس از پایان این تجمع، نیروی انتظامی مردم را به سمت «چهارباغ بالا» متفرق کرد و دراین حین به تجمع کنندگان حمله شد و با شلیک گاز اشک آور دست کم ۴ نفر دراین یورش دستگیر شدند.