تانک بدون سرنشین نرختا، ربات جنگی روسیه

0
372

کارخانه دگتیارف اقدام به ساخت تانک بدون سرنشین”نرختا” نمود. این تانک کنترل از راه دور قادر به هدف قرار دادن مواضع دشمن و انتقال بار به مناطق عملیاتی می باشد.

با توجه به اینکه این تانک مجهز به نارنجک انداز و یک مسلسل فوق سنگین می باشد، اما وظیفه اصلی آن انجام عملیات شناسایی و تنظیم آتش به مواضع دشمن می باشد. این تانک کنترل از راه دور را می توان از مرکز فرماندهی که می تواند در هر منطقه ای قرار داشته باشد و یا از وسائط نقلیه زرهی یا یک نقطه ثابت کنترل کرد.

سیستم کنترل تا مساحت 20 کیلومتری قابل دسترس بوده و ماژول می تواند تا 18 قطعه باشد. علاوه بر توابع اصلی، ماژول می تواند به عنوان یک سیستم تحویل سریع مهمات و تجهیزات به نقاط عملیاتی عمل کند؛ این ربات در ابعاد کوچک (طول آن حدود 5/1 متر) و نسبتا سبک وزن (حدود 270 کیلوگرم) می باشد.

این ربات می تواند حتی در سطوح ناهموار مانند، شن و ماسه، گل و لای و زمین های کوهستانی حرکت کند. کنترل و هدایت این ربات بسیار ساده می باشد. قبل از شروع عملیات، نقشه محل بارگذاری و اهداف جهت انهدام بر روی آن مشخص می شود.

در حین عملیات، احتیاجی نیست که هر حرکت تانک را کنترل کرد، فقط کافی است با فشردن یک دکمه چند کار را انتخاب نمود. طرح دستگاه بدون سرنشین، ایده جدیدی نیست، اما با توجه به پیچیدگی های فنی و اجرا و بسیاری از تفاوت های ظریف آنها در حال حاضر بسیار کمیاب هستند.

به گزارش اسپوتنیک؛ در ده سال آینده احتمال اینکه این ربات ها تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از نیروهای پشتیبانی نظامی شوند، وجود دارد. اما در حال حاضر فقط به عنوان یک نمونه اولیه مورد استفاده قرار می گیرد.