بیلد: پروازهای ماهان‌ایر در فرودگاه‌های آلمان ممنوع می‌شود

0
242

روزنامه بیلد در گزارشی اختصاصی از تصمیم دولت آلمان برای ممنوع کردن تمامی پروازهای شرکت هواپیمایی “ماهان ‌‌ایر” در فرودگاه‌های آلمان خبر داده است. ظاهرا قرار است این ممنوعیت از ژانویه سال ۲۰۱۹ اتفاق بیافتد.

 روزنامه آلمانی “بیلد” با تکیه بر اطلاعات دریافتی گزارش داده که از ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی پرواز خطوط هواپیمایی “ماهان‌ ایر” در فرودگاه‌های آلمان ممنوع خواهد شد.

بر اساس گزارش این روزنامه، این تصمیم بعد از مذاکرات فشرده دولت آلمان اتخاذ شده است. در حال حاضر هواپیماهای ماهان ایر هر هفته چهار بار از دوسلدورف و دو بار از مونیخ به مقصد تهران پرواز دارند. دولت آلمان تا کنون به این گزارش واکنش نشان نداده است.

در گزارش روزنامه بیلد از نگرانی شدید سیاستمداران و مقام‌های امنیتی آمریکایی از پروازهای ماهان ایر به مقصد آلمان سخن به میان آمده است. آن‌ها این پروازها را بیش از همه تهدیدی برای شهروندان آمریکایی در فرودگاه‌های آلمان تلقی کرده‌اند.

بیلد می‌نویسد، شرکت هواپیمایی ماهان مظنون به انتقال نیرو و تجهیزات جنگی برای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، از جمله به مقصد کشور جنگ‌زده سوریه است. جمهوری اسلامی حامی بشار اسد، رئيس‌جمهور سوریه در رویارویی با شورشیان این کشور است.

در این گزارش آمده که ماهان ایر “با پروازهایی غیر رسمی و اغلب با پروازهای بین تهران و دمشق بیش از ۱۰۰ بار اسد دیکتاتور را به لحاظ نیرو، سلاح و مهمات تأمین کرده است.” همچنین ماهان ایر “به مأموریت از سوی سپاه پاسداران و بشار اسد” پروازهایی “ویژه‌” نیز انجام داده است.

در ادامه آمده است: «ناظران از پروازهای آبادان ـ دمشق گواهی داده‌اند. این شرکت هواپیمایی از این‌جا شبه‌‌نظامیان شیعه عراقی را به سوریه منتقل می‌کند تا برای بشار اسد بجنگند.”

بیلد می‌نویسد: «ماهان ایر در سال ۲۰۱۵ تنها شرکت هواپیمایی غیر نظامی بود که با پروازهایی به حلب، نیازهای تدارکاتی نیروهای وابسته به سپاه پاسداران در آنجا را تأمین می‌کرد.» از جمله مسافران این هواپیمایی “تروریست‌های حزب‌الله لبنان، کتائب حزب‌الله عراق و گرو‌‌ه‌های مزدور شیعه، شامل پناهجویان پاکستانی و افغان هستند که جمهوری اسلامی آن‌ها را به عنوان گوشت دم توپ به جبهه‌‌های سوریه اعزام می‌کند تا در ازای جنگیدن بتوانند برای خود و خانواده‌هایشان در ایران اقامت بگیرند.”

به گزارش دویچه وله؛ آمریکا در ماه‌های گذشته به دولت آلمان و شرکت‌های آلمانی دارای روابط کاری با ماهان ایر فشار زیادی آورده تا این همکاری را متوقف کنند. علاوه بر ماهان ایر شرکت هواپیمایی “ایران ایر” نیز پروازهایی مرتب به مقصد آلمان دارد.