بیانیه هتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درمورد اعدام محمد ثلاث، درویش ایرانی

0
203

ما اعدام محمد ثلاث، یک عضو گروه دراویش گنابادی که مدت‌هاست تحت آزارند، توسط حکومت جمهوری اسلامی را محکوم می‌کنیم.

به نقل از گزارش‌ها، ثلاث امروز صبح در زندان رجایی‌شهر -زندانی بدنام که اخیرا به واسطه موارد جدی نقض حقوق بشر افراد در ایران، توسط وزارت خزانه داری تحریم شده است- به دار آویخته شد.

دست‌کم ۳۰۰ تن از دراویشی که خواستار آزادی یکی از هم‌کیشانشان بودند، در پی برخورد با نیروهای امنیتی در ماه فوریه، به طور ناعادلانه دستگیر شده و پشت میله‌های زندان به سر می‌برند. گزارش‌ها حاکی از آن است که رژیم ایران از آن زمان در سراسر کشور به سرکوب دراویش، به خاطر کیششان، ادامه داده است، از جمله اتهامات آزاردهنده مرگ در بازداشت و یا در اثر ضرب و شتم به دست ماموران امنیتی. اعدام تسریع‌شده آقای ثلاث آخرین نمونه بی‌اهمیتی رژیم ایران به حقوق بشر شهروندانش است.

 آقای ثلاث، یک راننده اتوبوس ۵۱ساله و پدر دو فرزند، متهم به قتل سه مامور پلیس در جریان درگیری‌های فوریه شده بود. بنا بر گزارش‌ها آقای ثلاث از دسترسی به وکیل، پیش و در خلال محاکمه محروم شده بود، که ناظران بین‌المللی آن را “شدیدا ناعادلانه” نامیده‌اند.

شاهدان کلیدی که می‌توانستند شهادت دهند که آقای ثلاث در زمان مرگ ماموران پلیس در بازداشت پلیس بوده است، پذیرفته نشدند. آقای ثلاث و حامیانش در تمام مراحل، ابراز بی‌گناهی کردند و گفتند که او برای اعتراف اجباری شکنجه شده است. اعمال مجازات اعدام، بدون محاکمه عادلانه و ضمانت تجدیدنظرخواهی، که حق او بود، نقض آشکار تعهدات بین‌المللی حقوق بشری ایران است.

به گزارش مجذوبان نور؛ ما از هم‌پیمانانمان در سراسر دنیا می‌خواهیم تا در محکوم کردن اعدام بی‌رحمانه و ناعادلانه آقای ثلاث به دست رژیم جمهوری اسلامی، به ما بپیوندند. ما از همه مقامات ایرانی می‌خواهیم تا صدها درویش را که به خاطر عقایدشان در زندان به سر می‌برند، از جمله رهبرشان دکتر نورعلی تابنده ۹۱ساله، که دست‌کم برای چهار ماه گذشته تحت بازداشت خانگی است و نیازمند مراقبت پزشکی فوری‌ست، آزاد کنند. مردم ایران شایسته حکومت قانون، زمامداری شفاف و و مسئولیت‌پذیر و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین هستند، نه مجازات‌های بیرحمانه که همواره با ماهیت این رژیم آمیخته است.