بیانیه مشترک اتحادیه اروپا، بریتانیا، آلمان و فرانسه درباره تحریم‌های جمهوری اسلامی

0
191

وزرای خارجه و دارایی آلمان، بریتانیا، فرانسه و اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی عمیقا ابراز تاسف کردند. این کشورها از جمهوری اسلامی خواستند که به توافق برجام پایبند بماند.

 آلمان، بریتانیا ، فرانسه و اتحادیه اروپا پس از آنکه آمریکا روز جمعه دوم نوامبر (۱۱ آبان) از بازگشت تمامی تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی و نقل و انتقالات مالی که قبلا لغو شده بود خبر داد، بلافاصله واکنش نشان دادند و بیانیه مشترک صادر کردند.

این بیانیه را فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، ژان ایو لودریان و جرمی هانت، وزیران خارجه فرانسه و بریتانیا، امضا کرده‌اند. همچنین وزیران دارایی سه کشور یاده شده اروپایی این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در این بیانیه از بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا به دلیل خروج آن از برجام عمیقا اظهار تاسف شده است. اروپایی‌ها در بیانیه خود آورده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا بحال در ۱۲ گزارش خود تایید کرده که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در توافق برجام پایبند بوده است.

در این بیانیه از جمهوری اسلامی هم خواسته شده است که به همه تعهدات هسته‌ای خود در برجام پایبند بماند.

اروپایی‌ها در بخش دیگری از بیانیه خود تاکید کرده‌اند که هدف آنها حمایت و حفاظت از منافع اروپایی‌هایی است که در انطباق با قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد با جمهوری اسلامی معاملات مشروع دارند.

در بخش دیگری از این بیانیه اروپاییان متعهد به حفظ و نگهداری کانال‌های مالی با جمهوری اسلامی و تداوم صادرات نفت و گاز جمهوری اسلامی شده‌اند. در بیانیه تصریح شده است که اتحادیه اروپا و کشورهای امضا کننده این بیانیه با چین و روسیه نیز به عنوان دیگر طرف‌های برجام همکاری خواهند کرد.

بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی چند ساعت بعد از اظهارات مقامات آمریکایی درباره بازگشت تحریم‌های جمهوری اسلامی منتشر شده است. آمریکا اعلام کرد که اتحادیه اروپا از معافیت تحریم‌های ایران برخوردار نخواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه دوم نوامبر (۱۱ آبان) بعد از اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی عکسی در توئیترش با عنوان “تحریم‌ها می‌آیند” منتشر کرد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، هم روز جمعه دوم نوامبر (۱۱ آبان) از طریق یک کنفرانس تلفنی در واشنگتن اعلام کردند که از تاریخ پنجم نوامبر (۱۴ آبان) تمامی تحریم‌های تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی که در چارچوب توافق “برجام” در سال ۲۰۱۵ لغو شده بود، بازگردانده می‌شود.

به گزارش دویچه وله؛ آمریکا همچنین اعلام کرد که هشت کشور از تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی معاف شده‌اند اما اتحادیه اروپا شامل این کشورها نخواهد بود.